fredag 4 januari 2013

Klassiker!


Hej Bullen, jag har ett problem.
Jag borde läsa mer klassiker. Såg just omslaget till Anna Karenina och blev helt kär. Jag längtar så till att få se filmen, älskar Keira! Måste ha! Varpå min sambo svarade: "Men du har ju så många böcker..." Så okej, han har rätt. Jag väntar lite med att köpa den. Men ååååh, vad jag vill köpa NU! Samma sak med Les Misérables. Kan knappt vänta på filmen... för om jag älskar Keira Knightley så AVGUDAR jag Anne Hathaway (*Host* Princess Diaries *host* The Devil Wears Prada *host*.) Hon är fasen min idol. Så då vill jag ju naturligtvis även läsa denna. Kan knappt vänta tills den 18 januari. Måste se filmen... för alla som känner mig vet ju att jag älskar musikaler och att Anne Hathaway är med är ju liksom EUFORI. Så jag måste ha den här i min bokhylla, så är det bara.

Men Anna Karenina, typ 900 sid och Les Mis 1000 sid? OJ. Nu blev jag avskräckt. Fullkomliga tegelstenar ju. Och jag som är så rädd för tegelstenar. Vad ska jag göra? Hjälp.

Funderar dock på att sätta upp ett mål för 2013 att läsa några klassiker. Råd?

Och det är inte jag som bloggar som har skrivit detta inlägg. 

16 kommentarer:

  1. Jag tänkte läsa Anna Karenina i höstas eftersom att jag inte läst den men tänkte (översätt MÅSTE) se filmen på bio (den verkar ju helt sjukt vacker!). Men det blev inte av, men istället gjorde jag slag i saken och köpte den på adlibris nu :)

    SvaraRadera
  2. Jag köpte en förkortning av Les Mes och den var bara 240 sidor, tänkte om jag gillade den köper jag nog den långa versionen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte tagit tag och läst den än. :P

      Radera
  3. En lösning på problemet att ha många böcker och att tjocka böcker är extra otympliga, det är ju att läsa e-böcker. :D Fast det minskar ju inte ner antalet sidor att läsa.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det gör det ju inte. Och just i det här fallet så är det ju omslagen och de fysiska böckerna jag vill åt.

      Radera
  4. Jag har också som mål att läsa några klassiker så om du kommer över några bra tips så hojta gärna till! :) Vet knappt vad som räknas som en klassiker..

    SvaraRadera
  5. Båda står på min önskelista just nu, gärna med dessa omslag också. Det är faktiskt första gången jag gillat ett filmomslag tror jag, sjukt snyggt! Får se om det blir ett klick framöver. Måste bara lägga fram en riktigt bra motivering till min sambo först. Jag har nämligen båda redan fast i en riktigt gammal och tråkig upplaga där texten är pyttepytteliten och svårläst..;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej... ja, det är tråkigt med gamla upplagor.

      Radera
  6. Har läst Anna Karenina och tyckte mycket om den, men den är lite långdragen och seg (vilket inte störde mig) och det händer inte så värst mycket egentligen. Hjälper om man som jag är fascinerad av Ryssland i största allmänhet. Sen kan det vara bra att komma ihåg att även om boken heter Anna Karenina så handlar den bra mycket mer om Levin än om Anna, det är alltså inte 900 sidor tragisk kärlekshistoria utan en hel del filosoferande om jordbruk också. /QuiVivraVerra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bla... jordbruk... Men vill ändå ge den en chans.

      Radera
  7. Är du inte rädd för att läsa boken efter filmen? Jag blev upplyst om filmen med eminenta Kiera och Jude (dreglar lite grand) tack vare bokhoras podcast. Men hinner helt enkelt inte läsa boken innan den kommer ut på bio. Är rädd att filmen spoilar ... Hmmm dessa i-landsproblem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är jag. Funderar nästan på att läsa boken först och sedan se filmen på dvd. Fast är ju inte alls säkert att jag orkar vänta så länge, så vi får se.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...