tisdag 15 januari 2013

Utmaning! LÄSA KLASSIKER!


Yup. Jag tycker att vi alla borde läsa mer klassiker. Jag har fortfarande inte släppt tanken på att jag skulle vilja läsa Les Misérables... och Anna Karenina och Svindlande höjder och alla böcker av Jane Austen... jo, jag vet. Listan är oändlig. Men jag skulle ju så gärna vilja läsa fler klassiker och få känna mig lite mer litterärt bildad.

Så därför kära ni, tänkte jag utmana er alla att läsa fler klassiker i år. Kanske kan vi även ha en liten cyberbokcirkel där vi diskuterar böckerna vi har läst efter att vi läst dem? Eller under tiden vi läser dem? Jag vet inte, jag bara spånar lite. Vi kan ju även låta detta inlägg bli som ett litet klassiker-snack-forum. Vad säger ni? Är ni taggade, det är iallafall jag! Som sjutton! Så då kör vi!!!

Ni får även gärna tipsa mig om klassiker som NI tycker att jag borde läsa. Har ni läst någon klassiker som jag bara inte får missa?

Utmaningen går alltså ut på att man ska läsa minst 5 klassiker under 2013. Vilka spelar ingen roll. Bara det är klassiker. Jag kommer att lista alla mina här nedan. Vill man läsa fler än 5, go for it! Själv har jag redan tjuvstartat lite med 1984 av George Orwell.

1. 1984 - George Orwell

2. Den store Gatsby - F Scott Fitzgerald

3. Lolita - Vladimir Nabokov

4.

5.

16 kommentarer:

  1. Vilken bra ide! Jag får väl försöka läsa lite klassiker jag också, men har en lång "att läsa"-lista just nu så det blir nog senare under sommaren ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag med... alltför låååååång.

      Radera
  2. Jag har bestämt mig för att läsa 10 klassiker (mins) 2013. Älskar så kallade klassiker, har dock många hemma som är olästa. "Djurens gård" av Orwell är en bok alla borde läsa. Den är ca. 95 sidor lång så det finns inga bortförklaringar! haha. "Of mice and men" av Steinbeck är också en riktigt bra bok som bara är ca. 100 sidor. "Wuthering Heights" är en av mina absoluta favoriter, så kul att du vill läsa den! Charles Dickens har ju också skrivit många riktiga, hyllade klassiker. Sen är ju allt med Shakespear klassiker.. finns så satans mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djurens gård ska jag läsa. Gillade ju 1984.

      Radera
  3. En av mina personliga utmaningar är ju redan att läsa 5 klassiker i år. Vet dock inte vilka än. Har ju supertjocka "Gone with the wind" hemma men vet inte om jag vågar ge mig på den :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju ungefär lika tjock som Les Miserables ju såg jag.

      Radera
    2. I de utgåvor jag sett är Borta med vinden långt över 1000 sidor (brukar delas upp i två volymer) medan Les Miserables klarar sig på drygt 500. Tror inte jag skulle våga mig på någon av dem ~~

      Jag har redan som ett av mina mål att ta tag i minst fem klassiker 2013 (räknar även mer moderna klassiker, typ Nevil Shute och Joseph Heller), borde inte vara något problem för jag brukar gilla dem.

      Tycker absolut att du ska läsa Animal Farm, det är en av mina favoriter! Har du läst Pride and Prejudice? Det är nämligen 200 år sedan den gavs ut i år (28 januari för att vara exakt), kanske kunde vara något innan du tar dig an zombie-versionen? Jag tyckte originalet var lite småsegt, men glad att jag läst den :)

      Radera
    3. Les Misérables är över 1000 sid. Den som finns ute nu iallafall.

      Ok.

      Ska läsa den sen tror jag. Pride and prejudice har jag läst men var skitlänge sedan!

      Radera
  4. Austen kan jag definitivt rekommendera. Nu var det ett tag sedan som jag läste några av dem, men jag tyckte om dem, speciellt Stolthet och fördom och Emma. Har några andra av henne i bokhyllan på engelska, som jag har funderat på att läsa i år. Jag läste även Jules Vernes "Around the world in 80 days" för några månader sedan, den gillade jag och den var ganska lättläst. Svindlande höjder bara måste du läsa, har läst den flertalet gånger och har älskat den alla gånger.

    Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka läsa Svindlande höjder absolut. Problemet är att jag började läsa den men bara orkade inte igenom den sega starten. Dock tror jag att den blir bättre sen.

      Radera
  5. Jag har som nyårslöfte att försöka läsa fem klassiker :) Har sett på massa andra bloggar att sådana utmaningar redan är igång också. Jag har dock inte börjat med någon än.. Vet inte ens vad som räknas som klassiker. Och om jag ska vara helt ärlig så är jag inte jättesugen på att börja läsa någon heller. De verkar så torra ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte alls är sugen tycker jag att du ska läsa något annat istället. Tycker det är viktigt att läsa det man är sugen på. Annars tar man ju verkligen död på läslusten.

      Radera
  6. Låter jättekul! Jag är gärna med! Jag har precis börjat med Anna Karenina så det får bli min första klassiker - hittills är den väldigt bra. Har lite klassiker i hyllan som står olästa så det blir nog några av dem också, bland annat Svindlande höjder :) Om man håller lite koll på vad andra läser så kan man ju som du sa samlas i en diskussion kring boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill hänga på. En diskussion vore skitkul! Åh vill också läsa Anna Karenina, du får berätta vad tyckte om den sen!

      Radera
  7. Vilken bra utmaning! :)

    Både jag och Cilla har pratat om att läsa fler klassiker och jag är bara en bok ifrån att vara klar med din utmaning när jag är klar med mitt monster-tema som enbart består av klassiker: Dracula (läst), Frankenstein (läst), Dr Jekyll and Mr Hyde (håller på) och I am Legend (oläst). Av dessa är det hittills bara Dracula jag rekommenderar om du inte redan läst den.
    Nu måste jag bara välja en till. Kanske ska ta och läsa klart Den Gudomliga Komedin som jag påbörjade i höstas. :)
    /Gottfrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Bra jobbat. Låter ju jättebra! Vad rask du är!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...