fredag 8 februari 2013

Det bästa av allt av Rona Jaffe

Canon EOS 1100D
Titel: Det bästa av allt
Författare: Rona Jaffe
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 479
 
(Utläst den 3 februari 2013)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
Det bästa av allt är en modern klassiker som skapade sensation när den gavs ut 1958. Aldrig tidigare hade någon skrivit så öppenhjärtigt om unga kvinnors verkliga drömmar, behov och längtan. Vissa chockerades, men det stora flertalet gladdes åt att äntligen få läsa en roman som speglade deras egna liv. Rona Jaffes debutroman blev en fenomenal bästsäljare och nu utges den på nytt världen över!

I centrum står fem unga kvinnor som arbetar på ett förlagshus i New York: Caroline, sekreterare med universitetsexamen som drömmer om att bli förläggare; April, lite naiv landsortstjej som snart förvandlar sig till alla mäns drömkvinna; Gregg, bohemisk skådespelerska som i hemlighet längtar efter ett mer traditionellt liv; Barbara, ensamstående mamma som sliter för att få vardagen att gå ihop och slutligen Mary Agnes som är besatt av sitt kommande bröllop.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:



Handling:
Jag hade ganska höga förhoppningar på den här boken. Hade förhoppning att den skulle vara en riktig feel-good att mysa ner sig i soffan med. Boken gavs från början ut 1958 och det märks att det är en lite äldre bok. Och visst behandlar boken som det står i beskrivningen; kvinnors verkliga drömmar, behov och längtan... men valen är ju tyvärr så väldigt få: Hitta en man, gift dig, skaffa barn. Det här stör jag mig oerhört mycket på genom hela boken. Och någon feel-good är det ju heller inte direkt då boken gör tydligt klart att det inte är någon dans på rosor att vara kvinna på 50-talet. Det är en hel del svärta och det lite i det mesta laget för mig som hade väntat mig en feel-good.

Spänning/Fart:
Det är inget högt tempo och stundtals känns boken lite för lång, jag tappar intresset lite mot mitten. Den börjar jättebra och jag sugs in, men sedan känns det lite för utdraget. Men mot slutet blir det bättre igen.

Karaktärer:
Jag gillar karaktärerna. Jag vill veta hur det ska gå för dem. Jag fastnar allra mest för Barbara, blir så ledsen när jag läser om män som lämnar sina fruar. Och precis efter att de fått en bebis dessutom, nä sånt klarar jag inte av. Grät mig genom hela det stycket. Usch.

Skrivsätt:
Rona Jaffe skriver bra... men det blir som sagt lite segt och långtråkigt i mitten.

Sammanfattning och betyg:
Känns som även denna recension blev lite negativ, vilket inte var meningen - visst stör jag mig på kvinnosynen och att det är lite segt i mitten men i övrigt är det här en riktigt bra bok. Tyvärr inte så mycket feel-good som jag hade hoppats på men ändå en bra bok med mycket hjärta. Därför ger jag Det bästa av allt betyget fyra tassar av fem. Jag rekommenderar alla som gillade Niceville och den typen av böcker att läsa denna med.


4 kommentarer:

  1. Denna har stått i bokhyllan sedan sommaren måste ta tag i att läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min också, den har stått sedan bokrean förra året... så var verkligen dags nu.

      Radera
  2. Hm, låter som något jag inte riktigt skulle uppskatta :/

    SV: Härligt, hoppas du gillar den lika mycket då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä... kanske inte. Jag gillar den här typen av böcker.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...