söndag 17 februari 2013

Köpstopp/gräns.

Tänkte att det nu är dags att göra det officiellt. Jag pratade ju om det här i min senaste Book Haul, men nu är det dags att verkligen göra det officiellt. Jag får inte köpa fler böcker. Punkt. Detta köpstopp gäller fr.o.m. idag.

Jag har ju haft "köpstopp" under egentligen hela januari + februari (fram till bokrean) var det tänkt. Men det har ju gått sisådär med det. Har fortfarande köpt en massa böcker. Dock så är jag dock ändå lite stolt över mig själv att jag inte har köpt speciellt många "onödiga" böcker.

Tanken med detta inlägg är att förtydliga för mig själv vad mitt köpstopp egentligen innebär. P.g.a jag har väldigt svårt att verkligen hålla ett köpstopp så har jag tänkt att jag istället ska ha en Köpgräns.

Men vad betyder då denna köpgräns? (Dags att stolpa upp innebörden.)

Köpgränsregler:

+ Köpa så få nya böcker som möjligt. Helst inga alls, men då jag av erfarenhet vet att detta är skitsvårt att hålla så nöjer jag mig med att säga att jag ska köpa så få böcker som möjligt istället för att säga att jag inte får köpa några alls.

+  Inte köpa några onödiga böcker!

+ Bokvinster är okej.

+ Något enstaka rec-ex är väl okej med.

+ Bokbytesböcker är okej.

+ Bokvänsböcker också naturligtvis.

Om jag nu inte klarar av att låta bli att köpa böcker iallafall, vilka böcker får jag då köpa om det kliar sådär asmycket i fingrarna som det kan göra ibland?

Om jag nu nödvändigtvis måste köpa någon bok så får jag köpa fortsättningar på serier som jag redan påbörjat. Speciellt om det är sista delen i en serie. Då är det helt okej eftersom ett av mina stora mål i år ju faktiskt är att avsluta serier.

Böcker som jag väntat på i typ ett år. Ex på sådana är böcker av favoritförfattare typ Lucy Dillon, Meg Cabot etc.

Vad menar jag då med "onödiga" böcker?

Med onödiga böcker menar jag t.ex första delen i en ny serie. Jag har redan alldeles för många påbörjade. Om jag ska få påbörja någon ny måste först någon tidigare avslutas.

Ett annat exempel är billiga böcker på bokrean, som man tänker; men den är ju så billig...
Skitsamma om den är billig, om jag ändå inte kommer att läsa den... då ska man fråga sig först, kommer jag att läsa den här boken... är det en bok som jag verkligen vill ha? Är svaret på frågan nej, då är det nej. Är svaret däremot ja så kan det ju vara okej den gången.

Alltså: Inte köpa en bok bara för att den är billig utan det ska vara en bok som jag ändå velat läsa ett tag om det ska vara okej.

Det finns många anledningar till att jag väljer att nu sätta stopp. Dels är det pga alldeles för många olästa böcker i hyllan och dels är det pga att jag just nu inte har någon inkomst. Så jag behöver helt enkelt sätta stopp för mig själv. Detta kan ju också vara en extra liten trigger till att försöka lösa min jobbsituation ASAP. (Vilket jag ju redan jobbar på men iallafall) All extra pushning är bra!

Hur länge gäller då denna köpgräns?

Tillsvidare. Tills jag säger att nu räcker det. Det kommer nog dock att bli en Book Haul efter bokrean, för jag har faktiskt förbokat några st. böcker, de är dock väldigt få så blir ju ingen stor haul och jag har också två andra böcker (forts. på serier) som jag väntar på. Men i övrigt så är det stopp.

Ledordet här är alltså måttlighet. Less is more så att säga.

Och den dagen jag skriver på för ett nytt jobb, då jävlar då kommer det bli en fet bokbeställning vill jag lova. Because I'm worth it. Men tills dess...

10 kommentarer:

  1. Ibland måste man sätta lite gränser åt sig själv. Även jag har bestämt att köpa med måtta. För mig är det främst platsbrist för både böcker och filmer som gör att jag måste köpa mindre. Har föresatt mig att det skall fungera!

    SvaraRadera
  2. Jag känner också att jag borde sätta köpstopp. Älskar verkligen att köpa nya böcker, men som mitt liv ser ut just nu har jag tyvärr inte så mycket tid då jag hinner läsa. Då blir det bara massa olästa böcker i slutändan ändå... Ska försöka dra ner på inköpen jag också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till, det är svårt alltså.

      Radera
  3. Låter klokt, och lycka till på jobbfronten!

    SvaraRadera
  4. Låter som en väldigt bra idé att istället ha en köpgräns än ett helt köpstopp eftersom det oftast så att säga "backfires" i slutändan. Jag tror det kommer gå riktigt bra när man väl satt sig in i 'spelet' :)

    Jag kör själv med en köp policy där jag bara köper de böcker som jag verkligen vill/bara måste läsa - och kanske viktigaste punkten är att den inte ska finns på biblioteket här (för då kan jag helt enkelt låna den istället). Undviker också att köpa böcker som "boken är billig så kan ju lika bra köpa den". Speciellt på reor kan jag bli lockad av det, men nej böckerna fanns på biblioteket så varför köpa dem.

    Och lycka till på jobbfronten, Nelly! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, köpgräns är nog det bästa.

      Tack.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...