onsdag 6 februari 2013

Lässvacka.

Okej, jag erkänner... efter Januaris suveräna läsmånad så verkar det som jag gått in i väggen, inte bara på ett plan utan även när det kommer till läsningen. Jag har liksom ingen lust att läsa alls. Jag håller just nu på att läsa Ten av Gretchen McNeil och det går rätt segt, har inte så jättemycket kvar, men har ingen jättelust alls att läsa den. Och det är tråkigt för att jag har hört så mycket gott om den. Jag känner mig bara allmänt seg överhuvudtaget och spelar hellre Playstation eller kollar tv-serier eller film än att plocka upp en bok. Men jag försöker...

Så nu skulle jag vilja ha lite tips. Vad gör ni när ni hamnar i lässvacka? Finns det några bra böcker som kan göra att man får tillbaka suget? Kort och gott vad gör ni för att komma igång med läsningen igen? Tipsa på! Gärna tips på bra, lättlästa böcker som gör att man hittar tillbaka till flytet igen. Älskar när det bara flyter på och man plöjer bok efter bok. Tyvärr är det inte riktigt så just nu. Suck.






21 kommentarer:

  1. Jag brukar ta någon bok som är helt annorlunda mot det jag brukar läsa för oftast får jag då en "omg, best book ever!"- känsla (om boken var bra, det vill säga) och jag blir supersugen på att läsa. Oftast beror min lässvackor på att jag läst för mycket av samma böcker så då är det bra att ta något helt random och annorlunda. Det funkar oftast för mig i alla fall! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett bra råd. Jag håller med, oftast beror lässvackor på att man inte varierat sig tillräckligt. Har ju läst väldigt mycket dystopier så kan absolut bero på det.

      Radera
  2. Läs någon lätt kärleks-ungdomsbok? :) Om jag hamnar i en svacka så brukar jag läsa en av mina favoritböcker! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läsa en favoritbok kan funka. Enda problemet då är väl att jag blir stressad för att jag egentligen borde läsa någon oläst bok från min enorma att läsa-lista.

      Radera
  3. Hm, antingen hade jag läst om gamla böcker som jag verkligen älskade eller så hade jag letat upp något väldigt lättsamt. Fler seriealbum och noveller kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läsa ett seriealbum kan funka dock så har jag inte så många hemma. Bara ett.

      Radera
  4. Alltså jag låter det gå ett par dagar eller en vecka är det inte tillbaka då tvingar jag mig att läsa och efter ett par sidor brukar jag vara fast igen men då har jag verkligen uppehåll på en vecka och läser inte alls. Vet att man ibland känner den här pressen att det är så mååånga böcker man bara måste hinna och så jämför man sig med andra bloggare men man måste helt lägga undan sådana tankar.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag blir lätt stressad, inte för att jag jämför mig med andra bloggare utan för att jag sneglar på min oläst-hylla och tänker, shiiit när ska jag läsa alla dessa?

    SvaraRadera
  6. Jag brukar läsa nån favorit. Inte hela boken nödvändigtvis för då blir jag bara stressad över alla olästa böcker som också vill bli lästa, men tillräckligt mycket för att läslusten ska komma tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir också stressad över alla olästa böcker.

      Radera
  7. Jag börjar precis ta mig ur min lässvacka! Det känns fantastiskt. Jag brukar lyssna på en kort ljudbok när jag är i en lässvacka. För när jag är i en lässvacka brukar det mest vara mina ögon som inte kan koncentrera sig på all text, och om det istället är öronen som "läser" så brukar det kunna lossa lite för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant. DET borde jag prova, tack för tipset. Ofta är det ögonen som inte pallar att koncentera sig.

      Radera
  8. När jag får en läsvacka så brukar jag alltid läsa om min absoluta favoritbok (första boken i Sagan om Isfolket)! Jag vet egentligen inte varför, men det får igång läslusten igen direkt!

    SvaraRadera
  9. Antingen läser jag någon bok jag redan läst och älskar, typ Twilight, trots att det inte är min typ av litteratur längre. Mest för att det blir så lätt då och jag känner ingen press att läsa hela boken. Nu när jag haft en svacka pga. att det varit så mycket kurslitteratur m.m. tog jag upp ungdomsromanen "jag är död och kan tyvärr inte komma till skolan idag" vilken var väldigt lättläst, mycket korta stycken så det blir mycket bladvändare så man ser snabbt att man kommer någon vart i boken. Så en sådan bok skulle jag tipsa om, enkel roman utan invecklad handling. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser just nu Här ligger jag och blöder... lite samma.

      Radera
  10. Jag brukar försöka läsa om några av mina favoritböcker som tar väldigt kort tid att läsa. Eva&Adam-serien eller Kulla Gulla brukar alltid få igång mitt läshumör. Astrid Lindgren brukar också få mig att vilja läsa mer. En annan favorit är En prinsessas dagbok-serien som jag har för mig att du tycker om också? :) Något kort som går snabbt men som man verkligen gillar :)
    Annars brukar jag ser filmer där det läses en hel del, typ Jane Austen Book Club, då fullkomligt slänger jag mig över närmaste bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En prinsessas dagbok funkar nästan alltid!!!!!!!!

      Radera
  11. När jag kör fast finns det två vägar att gå. Den ena innefattar ljudböcker, gärna omlyssning av Harry Potter eller något lättsamt, ganska kort. När jag lyssnar sitter jag och ritar, målar, virkar eller något annat pyssligt. Riktigt rogivande! Andra möjligheten är att frossa i bilderböcker och grafiska romaner. :]
    Hoppas din läslust snart hittar tillbaka!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...