måndag 11 februari 2013

Filmatisering: Les Misérables. (Musikalversionen)



Okej, så nu har jag sett den. Blev jag så blown away som jag trodde att jag skulle bli? Nej. Tyvärr så blev jag inte så jätteimponerad, jag trodde att jag skulle vara helt knäckt efter att ha sett den, men nej. Blev lite besviken faktiskt. Jag ville ju verkligen se den här filmen av tre anledningar.

1. Jag har alltid varit ett musikalfreak. Har varit det i ca 15 år. Så självklart ville jag se när en av de mest kända musikalerna blev film.

2. Anne Hathaway, princess of Genovia är med. Jag älskar henne!

3. Jag ville se filmen så att jag sedan skulle kunna läsa boken och älska den ännu mer.

Bra med filmen:
ANNE HATHAWAY.
Bra sånger.
Amanda Seyfried.

Dåligt med filmen:
Den är för lång!! Rätt glad nu över att jag aldrig sett musikalen IRL. Skulle ha somnat.
Russel Crowe, hans röst lät så himla pressad i alla scener han var med i.
Hugh Jackman. Alltså, jag gillar Hugh Jackman, don't get me wrong. Men jag tyckte inte att hans röst gjorde sig så bra i den här rollen. Tyckte hans röst var lite jobbig.
På något sätt så var filmen alldeles för lång, samtidigt som allt gick alldeles för fort. T.ex. när Fantine blev prostituerad... hon blev verkligen det på en gång. Borde man inte försöka med andra saker innan man tar den utvägen? Typ söka ett annat jobb, jag vet att hon var desperat och så, men iallafall... det gick alldeles för fort.

Som ni ser så är jag lite besviken. Och ja, tappade tyvärr intresset lite för boken.
Men jag är glad att jag har sett den illafall och jag blev imponerad av Anne Hathaway det blev jag. Hon är otroligt duktig. Men jag kände tyvärr inte tillräckligt för de övriga karaktärerna, jag hade velat gråta i slutet - men nej. Visst det var sorgligt, men kände inte så mycket som jag hade velat känna.

Någon mer som sett? Vad tyckte ni?

8 kommentarer:

  1. Jag såg den för snart en månad sen och tyvärr tyckte jag inte heller särskilt mycket om den. Crowe gillade jag dock, däremot inte Seyfried.

    Har en recension på den här om du är nyfiken: http://nilmasfilmhylla.wordpress.com/2013/01/28/les-miserables/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul. Ska läsa din recension.

      Radera
  2. Kände PRECIS likadant :( fööör lång och kände inte alls för den så som jag trodde jag skulle. Var beredd för tårkalas/gråtfest men satt mest och höll mig från att inte somna :(

    och ja Anne rules!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag höll verkligen på att somna. Trist ville ju så gärna bli blown away. Anne var jätteduktig, men i övrigt... snark.

      Kul att du också gillade Anne. Hade jag gillat tjejer så hade jag nog friat till henne. Haha...

      Radera
  3. Åh är du också musikal freak?? Jag också!!! :) vilken är din favorit? Har faktisk inte sett filmen, drar mig lite för det faktiskt, gillade dock den äldre icke-musikaliska versionen som jag såg för flera år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina absoluta favoriter är RENT och Wicked.

      Radera
    2. Iiiih Wicked!!! Min absoluta favorit as well. Kan typ alla låtar utantill och dansar och sjunger runt till dem ständigt ;) :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...