tisdag 12 mars 2013

30 days of books. Day 30.

Vi har kommit fram till sista frågan i 30 days of books-utmaningen.

Och herregud vilken svår fråga.

Day 30 – Your favourite book of all time.


Min favoritbok någonsin. Alltså, det här har varit sjukt svårt... jag hade ca 5 böcker som jag hade kunnat säga, men jag tänker vara hård men rättvis och faktiskt bara säga en av dessa. Jag tycker att det handlar så otroligt mycket om läsupplevelsen. Minnena av när man läste den här fantastiska boken för allra första gången. Jag hade som sagt några st att välja bland men då jag verkligen tänker efter så måste mitt val bli den bok med den starkaste läsupplevelsen.

Anledningen till att jag tror att just den här boken har gett mig den största läsupplevelsen är för att jag läste den här boken när jag var endast tretton år gammal. Det var den första riktiga tegelsten som jag läst och blivit så där helt uppslukad av. Hade aldrig blivit det tidigare. Då hade jag ju tidigare bara läst tvillingböckerna som ju inte är riktigt samma typ av litteratur. Haha... men den här boken var det absolut bästa jag någonsin läst. Jag plöjde verkligen denna och älskade varenda sida. Boken är:



Boken som också blivit känd för en massa snusk... och jo, jag vet... men jag hade faktiskt inget emot det och i största delen av första boken så är ju Ayla ett barn... det är ju inte förrän i andra boken som snusket börjar komma igång. Och den var jag nog inte fjorton förrän jag läste och ja i den åldern börjar man ju själv bli intresserad av sånt där... puberteten you know. Så nej, jag hade inga problem alls med detta. Boken är det bästa jag har läst.

Men detta är ju absolut inte den enda. Jag har därför även samlat ihop några fler favoriter som jag tänkte kalla för bubblare. Detta är alltså alla böcker som jag har fina minnen av och som har gett mig härliga läsupplevelser. Väldigt blandad kompott då jag har bred boksmak. Något för alla helt enkelt.

Bubblare:

Harry Potter-serien, speciellt sista boken av J.K Rowling.
Wilhem Mobergs Utvandrar-epos.
Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger.
Anna and the french kiss av Stephanie Perkins

Och med detta är denna utmaning avslutad. Wow, det tog ett tag.
Tack för mig.

3 kommentarer:

  1. Även jag tyckte så mycket om Grottbjörnens folk och resten av serien, detta trots snusket :) Även Utvandrarsviten är otroligt bra läsning.

    SvaraRadera
  2. Grottbjörnens Folk var väldigt bra när man läste den, men det är ju några år sen nu.....jag var nog 18 år när jag läste den. Även Hästarnas Dal är lika bra som första delen. Har du läst den? Om inte så måste du absolut se till att få läst den!
    Jag har fortafrande kvar två stora tegelstenar i min bokhylla, dessvärre olästa ännu, Mammutjägarna och Stäppvandringen- får se när jag kan få läst dem.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...