onsdag 20 mars 2013

Coraline av Neil Gaiman

Canon EOS 1100D

Titel: Coraline
Författare: Neil Gaiman 

Förlag: Bloomsbury Publishing Ltd.
Utgivningsår: 2012
Språk: Engelska
Antal sidor: 191

 

(Utläst den 19 mars 2013)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:
There is something strange about Coraline's new home. It's not the mist, or the cat that always seems to be watching her, nor the signs of danger that Miss Spink and Miss Forcible, her new neighbours, read in the tea leaves. It's the other house - the one behind the old door in the drawing room. Another mother and father with black-button eyes and papery skin are waiting for Coraline to join them there. And they want her to stay with them. For ever. She knows that if she ventures through that door, she may never come back.
 
-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

 
Handling:
Jag visste inte så mycket om den här boken innan jag började läsa. Ingenting alls faktiskt. Det enda jag hade sett var någon filmaffisch för filmen för ett tag sedan. Och då hade jag ingen aning om att det var en bok ännu mindre att Neil Gaiman hade skrivit den. Ska jag vara helt ärlig, så visste jag nog inte vem Neil Gaiman var då heller, haha...

Dock så hade jag ju själv köpt den här på svenska då jag väl fått reda på vem Neil Gaiman var och att han skrivit Coraline, men nu då jag fick den i originalspråk av Cilla så tänkte jag: "Okej då, jag kan väl läsa den på engelska då."

Det jag hade hört om boken var att den skulle vara kuslig. Det var väl egentligen allt... och ja, att det skulle vara Middlegrade. That's it.

Tyckte jag då att den var kuslig? Njaaaeee... lite absolut. Den var ju liksom inte glad eller vad man ska säga... absolut.. visst var den kuslig, men jag sögs inte in i den på det sätt som jag hade velat göra. Och jag fick heller inga mardrömmar eller hade svårt att sova efter att läst ut den. Nää, blev inte trolllbunden tyvärr.


Spänning/Fart:
Lagom. Kuslig absolut och man vill ju självklart ha reda på vad som skulle hända. Men den var inte så uppslukande som jag hade hoppats.

Karaktärer:
Jag gillar Coraline. Hon är på upptäcksfärd och är en härlig tjej. Känner igen mig själv som barn. Att man var rastlös, hela tiden ville jag ha något att göra. Hatade att ha tråkigt.

Tyckte det var mysigt hur mycket hon tyckte om sina föräldrar också, fast de var väldigt upptagna och inte riktigt verkade ha någon tid för henne. Tyckte om delen när hon blir väckt av sin mamma och sedan går in till sin pappa och kramar om honom. Jag gillar verkligen scenerna med henne och föräldrarna. Mys!

Skrivsätt:
Det är mysrys på hög nivå. Och jag älskade illustrationerna i denna utgåva. Så fina!!

Sammanfattning och betyg:
En helt okej bok med vissa delar som jag gillade väldigt mycket. Dock blev jag något besviken, hade hoppats att ha blivit mer uppslukad än vad jag blev. Men ändå en helt okej bok! Det blir en stark trea.

Ett extra plus för det ursnygga omslaget och de fina illustrationerna i slutet av varje kapitel!


4 kommentarer:

  1. Vilket fint omslag boken har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? tycker jag med!

      Radera
  2. Du borde se filmen, den är riktigt bra! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...