söndag 31 mars 2013

Filmatisering: The Host

Dags för recensionen av The Host!

Jag fick ju förhandsbiljetter av Forma Books så i tisdags var jag och en kompis och såg förhandsvisningen. Därför  tänkte jag nu dela med mig lite av mina tankar efter att ha sett filmen.

Jag har varit nyfiken på den här filmen, men tyvärr så förtas det ju lite av att jag inte läst boken. Som jag sagt tidigare så är boken alldeles för seg för min smak och därför har jag ju inte tagit mig igenom den. Men har bestämt mig för att gör ett nytt försök nu när jag har sett filmen. Ska bli kul att jämföra när man har filmen fräscht i minnet.

Så vad tyckte jag då om filmen?





Vi börjar med det som var positivt:

+ Jag gillar skådisarna! Speciellt Saoirse Ronan. Har knappt sett henne i något men hon var duktig!
+ Eftersom jag inte hade koll på handlingen riktigt så blev jag positivt överraskad. Handlingen var bättre än jag trodde.
+ Låten till eftertexterna, vill ha soundtracket!!
+ Gillade slutet, så fint och jag gillade Wandas nya kropp! Bra val av skådis!

Sedan kommer vi till det negativa:

- Att jag inte läst boken, så hade inget att jämföra med. Det var synd, men ju inte filmens fel.
- Var inte jätteförtjust i skådisvalet till Seeker.
- Blev lite förvirrad av de olika rösterna så blandade ihop de ibland. Vilket jag kan tänka mig att jag kommer att göra i boken med.

I övrigt så har jag inte så mycket negativt att säga.


Gillade filmen väldigt mycket! Är jättenöjd och den var mycket bättre än vad jag trodde så ja är skitnöjd! Kommer definitivt att köpa filmen på dvd när den kommer! Men ska som sagt försöka att få ändan ur och läsa boken snart. Kanske redan till nästa tema.

Tack till Forma Books för film och goodiebag!

Glad Påsk till er alla också!



10 kommentarer:

  1. Du har försökt läsa den på engelska va? Jag håller just nu på med den på svenska och känner inte alls att den är seg, visst det känns ju som om man inte kommer någonstans men den är bra så än gör det inget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis. Har funderat på svenska... men vill helst läsa den på engelska, för orkar inte hålla på att byta bort min gamla utgåva och köpa en ny.

      Radera
    2. Nä det förstår jag, annars får du väl låna den på bibblan sen sätta in din engelska version i hyllan, då har du ju ändå läst storyn liksom :p

      Radera
    3. FUSK!! hahaha, nä men visst så kan man göra.

      Radera
  2. Vad skönt att någon mer tycker boken är seg. Jag fattar inte att jag orkade läsa ut den överhuvudtaget, det enda jag minns av den är att hon sitter och tycker synd om sig själv i en mörk grotta. Men när det kommer till din sista positiva punkt så håller jag inte med, gillade inte alls det där i den svarta rutan. Och vilken tur att alla som fortfarande är människor är så snygga så de slipper hänga med fulingar. Sorry, men sånt tycker jag är skitkul xD Verkligen realistiskt. Och varför skaffar de inte linser?!
    När det gäller att blanda ihop rösterna så hade jag inga problem med det när jag läste, har för mig att det är olika teckenstil beroende på om det är Wanderer eller Melanie som tänker och att det funkade bra.
    Soundtracket finns på spotify :) Och jag är helfrälst på eftertexterna <3 Har gått å sjungt på Radioactive sen jag såg filmen. Mys!
    Så, färdigblurrat! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Skulle velat svara lika långt som du haha, men tänker inte riktigt klart just. Migränattack. Men tack för kommentaren.

      Radera
    2. Det är okej, jag bara babblar ändå. Hoppas du blir bättre snabbt!

      Radera
    3. Mår bättre nu men var rätt groggy när jag försökte läsa din kommentar förut. Nu kanske jag kan se vad det står, haha... var lite väck förut.

      Vill ha soundtracket, SÅÅÅ BRA!!

      Radera
  3. Jag såg filmen i helgen och jag har inte heller läst boken innan. Nu när jag såg filmen blev jag sugen på att även läsa boken så det ska jag göra. Men precis som du skriver så anar jag att den är rätt seg. Jag orkade liksom bara ta mig igenom första boken i Twilight innan jag tröttnade på böckerna även om Twilight-filmerna var bra. Så ja.. Hoppas du orkar ta dig igenom boken The Host så kan jag läsa din recension på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka, vi får se hur det går!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...