söndag 24 mars 2013

Ghost World av Daniel Clowes

Canon EOS 1100D

Titel: Ghost World
Författare: Daniel Clowes
Förlag:  Fantagraphics Books
Utgivningsår: 2001
Språk: Engelska
Antal sidor: 80

 

(Utläst den 20 mars 2013)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Bokus:
Enid och Becky är bästisar i ett typiskt medelklassamhälle och har just slutat high school. I senpubertetens spökvärld letar de efter sig själva och efter äkthet, bemöter livet med en cool attityd och vet oändligt mycket bättre vad som gäller än alla de andra. Både de vuxna och - i synnerhet - de jämnåriga. Någonstans bortom spökvärlden lockar och skrämmer resten av livet och en vuxnare värld.

 
-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

 
Handling:
Jag visste lite vad jag hade att förvänta mig när jag började att läsa detta seriealbum. Jag hade sett filmen för länge sedan och tyckte att det kunde vara intressant att läsa albumet nu när jag börjat gilla seriealbum. Sedan gjorde ju hyllningarna från Tessan inte saken sämre.

Dock har jag sett att många som har försökt sig på att läsa detta har haft väldigt svårt att förstå charmen med det och därför har ju många recensioner varit minst sagt ljumma. Har egentligen inte sett någon som har gillat det förutom Tessan då. Det här gjorde mig väldigt intresserad, jag ville veta om jag var en älska eller hata-person till det här albumet. Så nu är det gjort. Jag har läst Ghost World, men vad tyckte jag då? Jaaa... det är frågan.

Jag har ju hört att albumet är väldigt speciellt och därför var jag lite tveksam till en början. Men jag måste säga att jag hatade det inte. Verkligen inte. Snarare tvärtom faktiskt. Dock är jag lite kluven. Jag avgudar inte albumet, men det är inte för att jag tycker det är konstigt utan faktiskt mest p.g.a språket. Det är lite för rått för min smak. Men jag vande mig ändå ganska snart så det var okej. Att de skulle vara annorlunda var jag beredd på, jag har ju sett filmen och den är också väldigt annorlunda mot andra filmer jag har sett. Så jag visste ju ungefär vilken stämning albumet antagligen skulle ha. Jag var beredd och det tror jag bidrog väldigt mycket till att jag faktiskt gillade det här albumet mer än vad jag trodde att jag skulle göra.

Jag gillar att det var random. Att det inte har så mycket handling. Det handlar inte om något speciellt, två tjejer som är på väg att växa upp liksom och jag kan känna igen mig själv i vissa delar. Jag har också varit förvirrad och inte vetat vad jag ska göra med mitt liv. I know the feeling så att säga och jag gillar att läsa om händelser där jag kan känna igen mig. Så det tyckte jag bara var bra. Man är lite vilsen i den åldern och jag tycker att det på många sätt skildras väldigt bra. Jag gillade det.

Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Jag gillade Enid och Becky. Dock hade jag svårt för alla gånger de använde f-ordet. Tyckte jag kändes lite rått och gillade inte sättet det tilltalade varandra på. Men det är väl mest för att jag själv aldrig skulle prata med mina vänner på det sättet, så jag har lite svårt att förstå det.

Skrivsätt/Tecknarstil:
Jag är lite kluven till tecknarstilen. Kan inte bestämma mig om jag gillar den eller inte. Men jag tror att jag gillar den. Vad det gäller skrivsättet så är det svordomarna jag har problem med, men annars okej.

Sammanfattning och betyg:
Svårt med betyget. Fanns mycket jag gillade, men fanns också saker jag inte gillade. Men jag tror faktiskt att fördelarna vinner över nackdelarna. Det blir en stark trea till Ghost World och jag tror att jag sällar mig till skaran som hyllar det. För jag förstår faktiskt charmen med det, dock hade jag kunnat vara utan svordomarna och språket emellanåt.





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Random tankar:
+ Jag fattade inte slutet. Vad hände? rstod inte det riktigt. Kan någon förklara?

2 kommentarer:

  1. Fy faaaan vad kul att du läste den! Som sagt så är jag ett stort fan och jag älskar ju det här. Jag älskar hur de är, jag älskar att de är råa...kan vara för att jag är lite likadan med min bästa kompis. Skitkul!! :D Du måste se filmen igen också haha :D Många kramar Nelly, saknar dig!! :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet ju det. Och jag gillade det med dock kanske inte riktigt lika mycket som du. Men det var absolut bra.

      Saknar dig med. Du har mail också. Hoppas nu att det ordnar sig med allting. Kram

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...