lördag 16 mars 2013

Glass av Ellen Hopkins.

Canon EOS1100D

Titel: Glass
Författare: Ellen Hopkins
Serie: Crank #2
Förlag: McElderry Books
Utgivningsår: 2009
Språk: Engelska
Antal sidor: 681

 

(Utläst den 13 mars 2013)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
Crank. Glass. Ice. Crystal. Whatever you call it, it's all the same: a monster. And once it's got hold of you, this monster will never let you go.
Kristina thinks she can control it. Now with a baby to care for, she's determined to be the one deciding when and how much, the one calling the shots. But the monster is too strong, and before she knows it, Kristina is back in its grips. She needs the monster to keep going, to face the pressures of day-to-day life. She needs it to feel alive.
Once again the monster takes over Kristina's life and she will do anything for it, including giving up the one person who gives her the unconditional love she craves -- her baby.
The sequel to Crank, this is the continuing story of Kristina and her descent back to hell. Told in verse, it's a harrowing and disturbing look at addiction and the damage that it inflicts.

 
-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 
Handling:
Andra delen i Crank-trilogin. Jag gillade ju ettan Crank också, men tyckte inte att den var lika bra som Burned av Ellen Hopkins. Den här boken är alltså fortsättningen på berättelsen om Kristina som är beroende av Chrystal meth. Och här går det verkligen utför.

Berättelsen är ju också för alla som inte vet det löst baserad på Ellen Hopkins egna erfarenheter då hennes egen dotter blev beroende av droger under tonårstiden.

Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Fy, vad arg man blir på Kristina... hur kan man inte vilja sluta med drogerna när man har en liten son att ta hand om? Jag förstår att det måste vara svårt - säkert nästintill omöjligt men hur kan man inte ha viljan att försöka iallafall? För sitt barns skull? Det är för mig obegripligt.

Och hennes biologiska pappa. Ursäkta, men vad fan är det för människa? Han borde ju låsas in. Hur kan man tycka att det är okej att ens egen dotter knarkar? HALLÅ!!!?

Skulle också ha velat läsa mer om vad Kristinas mamma och styvfar gjorde för henne. Gjorde de egentligen något? Ja, bortsett från att slänga ut henne när de insåg att hon inte klarade av att ta hand om sitt barn. Försökte de få henne att lägga in sig på avvänjning? Det framgår inte riktigt tycker jag.

Tror att Ellen i någon intervju sa att de gjorde allt sånt... men jag hade velat läsa lite mer om det isåfall. Jag vet att det ju ska vara ur Kristinas POV, men iallafalall... jag hade tyckt det varit intressant att läsa om också.

Skrivsätt:
Ellen Hopkins sätt att skriva är ju oklanderligt, så är det. Väldigt bra.

Sammanfattning och betyg:
En bra fortsättning på ettan. Helt okej och även denna får en fyra i betyg. Ska köpa hem den avslutande delen vid nästa bokbeställning tror jag.


4 kommentarer:

  1. Du tyckte i stort sett precis som jag om denna :) Älskar Ellens sätt att skriva.

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag ju allt lite nyfiken på den serien. Och jag som redan har så många serier jag vill köpa på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra, men inte det bästa Ellen Hopkins skrivit.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...