måndag 11 mars 2013

Hål i huvudet av Jenny Jägerfeld

Canon EOS 1100D

Titel: Hål i huvudet
Författare: Jenny Jägerfeld
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 302


(Utläst den 6 mars 2013)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
Tjugotreåriga Stockholmstjejen Minou är på kant med tillvaron. Pojkvännen Isak har dumpat henne och ingenting blir som hon vill. För att fly och för att finna mening reser hon till Spanien.
 
-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 
Handling:
Passande titel då jag ju haft en ganska dålig period i livet de senaste månaderna... så plockade upp boken lite p.g.a att det ofta har känts som jag själv har haft ett hål i huvudet den senaste tiden samt med förhoppningen att få läsa en lättläst bok. Gillade ju Här ligger jag och blöder men av någon märklig anledning hade jag ändå jättehöga förväntningar på den här. Jag måste dock säga att Jenny Jägerfeld har gjort det igen! Den här är om möjligt ännu bättre än Här ligger jag och blöder. Fel. Den ÄR bättre än Här ligger jag och blöder. Det här är en riktigt, riktigt bra ungdomsbok! Känns lite coming of age och sånt gillar jag. Huvudpersonen gör en resa både fysiskt och mentalt och det älskar jag verkligen. Det finns egentligen bara ett ord som jag kan komma att tänka på när jag ska beskriva den här boken. Det ordet är: Äkta.

Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Här har vi dock ett problem. Huvudpersonen, Minou ska vara 23. Hon känns så himla mycket yngre. Hon känns mer som 17 och det störde jag mig på. Jag kommer ihåg att jag tänkte när jag började läsa boken: "Åh trevligt med en huvudperson som är lite äldre än 17 för en gång skull." Så det var trist att hon inte betedde sig som 23 utan som 17 iallafall (precis som vanligt). Jag irriterade mig verkligen på hennes betéende många gånger, men jag kunde också känna igen mig ibland i en del situationer.

David var ju bara så underbar! Älskade honom! Och Boso. Vem älskar inte en hund liksom?


Skrivsätt:
Riktigt underhållande och med hög igenkännings-faktor! Jenny Jägerfeld skriver med sådan äkthet och hon får mig att känna mig som jag är där. På riktigt. Jag besöker alla ställen som Minou gör, jag är med där i Spanien. Jag ser allting så tydligt framför mig. Jag ser stranden och jag hör Boso skälla... jag upplever allt som Minou upplever och det är bara helt underbart. Att läsa är verkligen att resa och jag reste med Minou.

Sammanfattning och betyg:
En ny favoritförfattare. Och det är verkligen jättekul eftersom jag ju inte brukar gilla svenska författare så mycket. Läser ju främst amerikansk YA. Så att hitta en ny svensk favoritförfattare är  ju skitkul! Jenny Jägerfeld är fantastisk. Helt fantastisk.

Men bli nu inte avskräckt av denna hyllande recension, läs boken med måttliga förväntningar istället - och du kommer att bli lika blown away som jag blev.

Betyget blir, ja vad tror ni?


4 kommentarer:

  1. Jag har bara läst "Hål i huvudet" av Jägerfeld. Köpte hem den att äga nu på bokrean eftersom jag lånade den på bibblan när jag läste den... Kanske detta skulle vara något för mig med andra ord? (: Inte för att jag inte tror det eller trodde det. Men jag har liksom nästan glömt av att den finns av någon anledning... ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs den igen! Jag älskade den!

      Radera
  2. Åh, precis den boken som jag läser just nu. =)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...