onsdag 13 mars 2013

Jellicoe Road av Melina Marchetta

Canon EOS 1100D

Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Förlag: Harper Teen
Utgivningsår: 2010
Språk: Engelska
Antal sidor: 422

 

(Utläst den 9 mars 2013)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
In this lyrical, absorbing, award-winning novel, nothing is as it seems, and every clue leads to more questions.

At age eleven, Taylor Markham was abandoned by her mother. At fourteen, she ran away from boarding school, only to be tracked down and brought back by a mysterious stranger. Now seventeen, Taylor's the reluctant leader of her school's underground community, whose annual territory war with the Townies and visiting Cadets has just begun. This year, though, the Cadets are led by Jonah Griggs, and Taylor can't avoid his intense gaze for long. To make matters worse, Hannah, the one adult Taylor trusts, has disappeared. But if Taylor can piece together the clues Hannah left behind, the truth she uncovers might not just settle her past, but also change her future.

 
-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 
Handling:
Whoa, vilka förväntningar jag hade på den här boken. Alla fullkomligt älskar den ju! Så ja, jag hade otroliga förhoppningar om att den här skulle bli en ny favoritbok. Men oj vad fel jag hade. Och ja, det här kommer bli en sågning, bara så ni vet. Och nu ska jag berätta varför.

Jag fattade ingenting av den här boken. INGENTING! Det var bara en enda röra allting. Jag fattade NADA! Historien växlar ju mellan två berättelser kan man säga, men nej jag hade inte någon koll på någon av dem egentligen. För mig var det bara så förvirrande. Jag vet inte om det var för att jag inte alltid var helt koncentrerad när jag läste den eller om den verkligen är så förvirrande som den kändes?

Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Det var alldeles för många karaktärer att hålla reda på. Jag blandade ihop allting. Detta var ett av mina allra största problem med boken.

Skrivsätt:
Förvirrande. Tyckte ändå det stundtals var väldigt vackert. Slutet var vackert, men inte tillräckligt vackert för att väga upp de alldeles för förvirrande bitarna.

Sammanfattning och betyg:
Jag kom liksom aldrig in i boken. Många säger att det tar ett tag innan man kommer in i den, men jag kom verkligen ALDRIG in i den. Jo när det var typ 30 sidor kvar. Whaat liksom? Nej, det här var ingen hit. Inte alls och därför rekommenderar jag den inte till någon. Förstår verkligen inte varför alla tycker den är så bra! Funderar dock på om jag ska försöka läsa om den vid ett senare tillfälle för att se om jag tycker bättre om den då. Vad är det jag har missat?

Betyget blir ju därför som ni säkert redan lista ut lågt. En svag tvåa för att slutet var vackert, men det var ungefär det. För resten, blääää....


20 kommentarer:

  1. Tycker samma sak som du, kom inte alls in i berättelsen heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt Anna, då är jag inte ensam.

      Radera
  2. Själv blev jag oerhört berörd av Jellicoe Road. För mig var den något förvirrande och seg i början, men det släppte efter drygt 50 sidor när jag fått koll på karaktärerna. Jag förstår att boken blir svår att uppskatta ifall man aldrig känner sig få koll på karaktärerna. Det samma gäller de två separata historierna. Det kräver en del koncentration och minne. Jag gillar generationsromaner i övrigt där historia växlar och knyts samman med samtiden. Men alla kan ju inte gilla samma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att jag skulle gilla den för jag gillar uppbyggnaden egentligen. När historier knyts samman. Mitt problem var att jag aldrig fick koll på karaktärerna hade jag fått det, hade jag uppskattat den så mycket mer.

      Radera
  3. Det finns en liten och exklusiv klubb för bloggare som inte gillar Jellicoe. Jag vet att Fortsättning följer och Enligt O är med i den så du kan ju diskutera med dem. :)

    Själv gillar jag, nej, ÄLSKAR jag ungefär precis det du inte gillar. Förvirringen eller snarare komplexiteten. Karaktärerna. Hur allt hänger samman. Men det är alltid spännande att påminnas om att alla inte faller som furor. Världen blir lite mer intressant då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha... fast jag är hellre med i en klubb som gillar en bok. Inte en klubb som ogillar/hatar nåt. Nej tack. Men det är ju skönt att veta att man inte är ensam iallafall. Alla kan ju inte gilla samma saker.

      Radera
    2. Överdrev "klubben". :) Mer så att de är de enda jag hört talas om som inte förstod storheten. Annars tycks ju majoriteten älska.

      Radera
    3. mmm, men det är skönt att jag inte är helt ensam.

      Radera
  4. Intressant att höra om någon som INTE gillade den, någon måste ju göra det också. Jag kommer nog inte att läsa den överhuvud taget, men det är alltid spännande att se vad andra tycker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag gillade den inte.

      Radera
  5. Jag har påbörjat den, men än så länge så är jag själv också lite förvirrad och känner inget för boken. Men jag hoppas det vänder när jag får ordentligt med tid att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det vänder för dig. Det brukar göra det för de flesta iallafall har jag hört så ge inte upp ännu.

      Radera
  6. Jag tillhör inte heller fan-skaran av boken. Den var ok, men inte mer än så. Jag tyckte också att det var rörigt, för många personer och trådar att hålla koll på. Framför allt tyckte jag att det var rent ut sagt tråkigt att läsa om alla "krig" mellan de olika gängen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Tyckte jag med. Jag typ skummade de bitarna.

      Radera
  7. Åå, och jag som älskar den :D

    SV: Har mailat dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är som baken. De flesta gillar ju den här.

      Ok.

      Radera
  8. Ett alternativ kanske kan vara att läsa den svenska översättningen. Den ä otroligt bra gjord och jag såg saker som jag inte såg första gången när jag läste den (då på engelska).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade på det, men näää har nog fått nog av den boken nu. Har ju så mkt annat att läsa så lär inte orka/hinna.

      Radera
  9. Vad skönt det var att läsa en recension som inte höjde boken till skyarna! Jag ska läsa den själv snart och är rädd för att inte tycka om den som "alla andra" gör.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...