torsdag 7 mars 2013

Typ trettio av Lisa Jewell

Canon EOS 1100D

Titel: Typ trettio
Författare: Lisa Jewell
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2000
Språk: SvenskaAntal sidor:
476


(Utläst den 4 mars 2013)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
Tänk dig att du springer på ditt livs stora kärlek tolv år efter att hon försvann, att hon är snyggare än någonsin och att hon gärna går på date med dig. Det här händer Dig Ryan samma dag som han fyller trettio. Tänk dig sen att du är Nadine, Digs bästa vän sedan femton år, och att den stora kärleken visar sig vara Delilah, din rival redan i skolan. Kan man klandra dig då om du plötsligt börjar göra fåniga saker som att spionera utanför Digs hus mitt i natten eller ringa DIN gamla kärlek som idag är om möjligt ännu mer fel än han var för tio år sedan?
 
-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 
Handling:
Jag har ju länge letat efter en ny chick-litt drottning efter att jag tröttnat på Marian Keyes. Sheila O'Flanagan funkade inte för mig, men nu tror jag att jag äntligen har hittat rätt! Det här är chick-litt när det är som allra bäst! Förutsägbart? Oh, yes!! Men det är det jag älskar med chick-lit, man vet vad man får! Man får sina lyckliga slut, som sällan sker i verkliga livet utan bara på film och i böcker. Men jag tycker det är skönt. Man får fly in i någon annans liv och bara glömma den tråkiga verkligheten för en stund.

Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Jag älskade alla karaktärer i den här boken! Verkligen! Visst, jag irriterade mig på alla någon gång under berättelsens gång. Man irriterar sig lätt på alla typiska missförstånd mellan karaktärerna. För man vet ju hela tiden hur det ska sluta... men jag är glad att äntligen ha hittat en författare som kan skriva om älskvärda karaktärer. Det har jag saknat hos många av de senaste chick-litförfattare jag har försökt mig på. Så är jätteglad att jag nu har hittat en ny favoritförfattare.

Dock en liten undran: Hur gick det för lille Digby? Vem kommer att ta hand om honom? Det fick man aldrig svar på och det gjorde att slutet inte kändes helt klockrent för mig.

Skrivsätt:
Förutsägbart, absolut men ändå så så bra.

Sammanfattning och betyg:
Jag har äntligen hittat en ny chick-litt drottning, måste läsa fler av Lisa Jewells böcker. Dock svårt att hitta de på svenska har jag märkt. Men jag älskade verkligen den här boken och jag hade bara ett stort léende på läpparna när jag slog igen boken för sista gången. Riktigt, riktigt bra! Gillar du chick-lit är detta ett måste!

Fem tassar.


10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Yay någon som har samma smak som jag. Tjohooo!

      Radera
  2. Läs också "Ralphs party" även om titlen är i töntigaste laget :) Den gillade jag av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul måste läsa fler böcker av henne då!

      Radera
  3. Åh vad roligt att du gillade den! Den är så himla bra :D Om du stöter på den senaste Books&Dreams tidningen i någon kiosk så är det en intervju med henne där :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, niiiiice!!! Coolt! Gillade boken som f-n!

      Radera
  4. Åå vad jag vill läsa Lisa Jewell nu!!

    SV: Oki, sägs om 10 spänn + frakt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisa Jewell är GRYM!!!

      Låter bra!

      Radera
  5. Jag gillar Lisa Jewells böcker och har den här oläst, kul att du gillade den :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...