torsdag 21 mars 2013

Varför?

Skulle gå in och göra en beställning idag, men skulle bara köpa en bok som kostade under 99:-. Gick in som vanligt och skulle betala och kryssade i gratisfrakt på Adlibris. Men vad händer? Det visar sig att man inte kan få någon gratisfrakt om man inte handlar för över 99:-. Gissa om jag blev lätt irriterad. Blir ju jobbigt nu när man bara ska handla en bok och speciellt en bok som är svår att få tag i på en fysisk butik.

Bokus vet jag har haft så här ett litet tag, brukar inte handla av dem så ofta så har inte lidit av det förut. Däremot synd nu att Adlibris också har börjat. Amazon har ju samma sak. Man måste handla för en viss kostnad för att kunna få fri frakt. Nä, blir jobbigt att köpa lite färre böcker online nu...




Uppdatering:

Skrev även till Adlibris och frågade om detta. Men kan ju inte påstå att det löste sig direkt. Fick bara som svar att de flesta handlar över 99:- och att de alltid arbetar för att kunder ska få ett så bra pris som möjligt men att deras verksamhet måste vara hållbar etc. Det var det enda svar jag fick på frågan om det inte fanns något guldkundserbjudande eller liknande för de som faktiskt handlar väldigt ofta och mycket från Adlibris.

Inte alls nöjd med svaret! Jag tycker att man faktiskt borde få något för att man är en hängiven och lojal kund. De måste ju tjäna rätt mycket på alla mina bokköp liksom. Men icke. Detta gör nog att jag kommer att försöka handla från andra ställen i fortsättningen för tyvärr så ledsnade jag lite på Adlibris nu. Varför ska jag gynna dem då det bara blir dyrare för mig själv? Blir ju därmed tvungen att köpa flera böcker (böcker som jag inte tänkt köpa från början) bara för att kunna få fri frakt eller att helt enkelt betala för frakten. Nej, tack. Jag känner mig lurad. De är ju självklart att Adlibris tjänar på detta, för plötsligt blir kunderna "tvugna" att köpa nån extra bok bara för fraktens skull fast de kanske egentligen bara tänkt köpa en bok från början. Nä, sånt här blir jag sur på. Och ibland har jag ju liksom inget val. Jag måste handla på nätet för att den bok jag vill ha inte säljs i någon vanlig butik. Dock kan jag ur miljösynpunkt tycka att det är en bra grej. Men det är nog allt. Nä, usch vad irriterad jag blir.

Så var kan man då köpa sina böcker istället nu när de flesta nätbutiker har börjat med fraktkostnader:

Hädanefter kommer jag att försöka handla så mycket som möjligt på Play.com (som har fri frakt), ska även ta och prova på The Book Depository tror jag. Sedan så har vi ju min favorit, Amazon. De tar ju tyvärr frakt, men jag gillar de ändå då man gör stora beställningar (för då är det fri frakt). Gillar att använda mig av dem när jag ska köpa många böcker på en gång. De har väldigt bra priser. Det enda jag inte gillar med Amazon är att de ibland inte har de omslag jag vill ha.

Hur kommer ni att göra?

24 kommentarer:

  1. Nej har Adlbris oxå börjat med det nu?! Tycker det är dåligt. Det var ju en av anledningarna till att man väljer Adlibris framför Bokus.. Ibland vill man som sagt bara köpa en bok...

    SvaraRadera
  2. Jag såg också det i slutet av förra veckan och blev förbannad. Men är det engelska böcker du letar efter så har även The Book Depository fri frakt.
    https://www.bookdepository.co.uk/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det vad dum jag är The Book Depository har ju

      Radera
  3. Upptäckte också det för ett tag sedan och blev irriterad, men kan samtidigt förstå dem eftersom det ändå kostar en slant att skicka böckerna. Och att det blir dyrare för dig som kund tror jag inte (förutom fraktkostnaden då) för Adibris är ju generellt sett billigast med ett par kronor och nu kanske de till och med kan sänka kostnaderna ännu mer med tanke på att de inte behöver ha ett pålägg på varje bok för frakten som nu bekostas av kunden själv. Föredrar ändå Adlibris framför Bokus som jag tycker har alldeles för lång leveranstid. Men kan hålla med om att Adlibris borde ha något form av bonussystem för kunder som handlar mycket.. Amazon har jag bara beställt enstaka böcker från och då från olika försäljare och så kan man väl aldrig komma upp i fri frakt utan det är väl när man handlar från Amazons eget lager?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag kan också förstå det, men de verkar inte vara så måna om sina kunder direkt. Gillar inte Bokus heller då jag sett att många har fått jättedåligt paketerade böcker.

      Radera
  4. Jag tycker inte att det är särskilt konstigt, jag menar, nästan alla nätbutiker har fraktkostnader, och att få fraktfritt för enbart över 99 är ändå en väldigt bra deal om man jämför med andra nätkedjor. Bookdepository tror jag har ungefär samma kostnader som adlibris, och de har fraktfritt i alla fall. De har varit väldigt bra när jag har beställt därifrån, så det rekommenderas! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska absolut testa bookdepository. De verkar bra!

      Radera
  5. Tråkigt att man måste handla flera böcker för att få gratisfrakt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite surt att man blir tvungen att handla mer. Jag vill kunna välja själv hur mkt jag vill handla.

      Radera
  6. Nej va trist... :/ Jag som alltid har handlat därifrån!

    SvaraRadera
  7. Jag brukar inte beställa böcker så ofta men när jag väl gör det är det från adlibris. Så tråkigt att de ska ha det så för det är faktiskt inte alltid man har lust att beställa ett fleratal böcker och då kommer man ju inte upp i så höga priser. Synd tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också, jag förstår att de gör det men det kommer ju medföra problem ganska ofta för mig.

      Radera
  8. Jag såg också att adlibris har börjat med detta! Vad besviken jag blev... Dock så handlar jag oftast över 99 kr, men ändå, det känns ju inte som att man kommer att köpa någon enstaka bok nu! Tråkigt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är det som är tråkigt det är långt ifrån alltid som jag handlar för över 99:-

      Radera
  9. Men åh! Jag brukar alltid beställa över 99 men det händer ju att man inte göra det och framför allt så är det ju möjligheten att alltid ha frifrakt. Visst det är väl förståeligt men ändå.

    SvaraRadera
  10. För mig är det absolut inga problem. Det är sällan jag köper enbart en enda bok så kommer i princip alltid över 99-strecket ändå.

    Och som en bokälskare kan det ju inte vara så svårt att hitta en bok man velat läsa ett tag och slänga in den i beställningen för att få fri frakt. Jag menar, ofta har man ju långa to read-listor ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte att det är svårt att hitta en bok man vill köpa extra. Ej ett problem. Det är principen att bli "tvungen". Hatar sånt! Jag vill göra det av egen vilja, inte känna mig tvungen för att slippa frakt. Nej tack.

      Radera
  11. Såg med det häromveckan, det innebär en förändring i sättet jag handlar böcker. Inga fler spontanköp! Vilket är trist. Jag kommer nog hålla mig till The Book Depository som jag hittills varit nöjd med och som faktiskt skickar böckerna till mig SNABBARE än adlibris. Och helare. Dessutom är det ju medmerabonus på bokus så nu går nog adlibris nog bort. Tycker detta är trist, jag la närmare 5000 kronor på böcker från adlibris förra året, jag kan absolut tycka att man borde premieras lite för det. Det kanske inte är mycket pengar för adlibris men det är ju massor för mig! På samma sätt är frakten på en pocketbok en för stor kostnad i min bokbudget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med tycker att man ska premieras för att man är bra kund.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...