söndag 6 juli 2014

Insurgent av Veronica Roth

Canon EOS 1100D

Titel: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #2
Förlag: Katherine Tegen Books
Utgivningsår: 2012
Språk: Engelska
Antal sidor: 525


Denna bok ingår i temat: Sequels. Mer om den här boken i kommande temavideo.

(Utläst den 22 april 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads 
One choice can transform you—or it can destroy you. But every choice has consequences, and as unrest surges in the factions all around her, Tris Prior must continue trying to save those she loves—and herself—while grappling with haunting questions of grief and forgiveness, identity and loyalty, politics and love.

Tris's initiation day should have been marked by celebration and victory with her chosen faction; instead, the day ended with unspeakable horrors. War now looms as conflict between the factions and their ideologies grows. And in times of war, sides must be chosen, secrets will emerge, and choices will become even more irrevocable—and even more powerful. Transformed by her own decisions but also by haunting grief and guilt, radical new discoveries, and shifting relationships, Tris must fully embrace her Divergence, even if she does not know what she may lose by doing so.

 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 


Handling:
Jag älskade ju verkligen Divergent. Jag föll pladask för den och älskade varenda sida. Därför hade jag naturligtvis väldigt höga förväntningar på den här boken! Men jag måste säga att jag blev otroligt besviken! Jag tappade intresset flera gånger och kom på mig själv med att sitta och tänka på annat och det är ju tyvärr inte något bra betyg. 

Spänning/Fart:
Världen är intressant och ja, visst är det spännande. Men inte alls lika som i första boken. Tyvärr.

Karaktärer:
Jag gillar Tris berättarröst, men i den här boken blev jag verkligen irriterad på henne ibland. Hon kastade sig in i farliga situationer hela tiden och då tyckte jag bara att hon var korkad. Skärp dig liksom!

Gillade inte Tobias och Tris relation alls lika mycket i den här boken heller. Tyckte ju om de jättemycket som par i första boken. Känns inte alls lika bra i den här.

Skrivsätt:
Jag gillar fortfarande Veronica Roth som författare, hon skriver bra. Men som sagt besvikelsen är stor efter den fantastiska första boken.

Sammanfattning och betyg:
En jättebesvikelse! Jag hade så höga förhoppningar på den här boken. Men jag tappade intresset under tiden jag läste och jag kände inte alls samma magi över den här boken som jag kände för Divergent. Jättetråkigt!

Betyget för Insurgent blir tre tassar. Den hade absolut sina ljusa stunder, men över lag en riktigt stor besvikelse.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer efter omläsning:

Insurgent av Veronica Roth

Nu har jag läst om den här boken då det blivit dags för mig att ta tag i Allegiant. Eftersom jag knappt kom ihåg någonting av den här boken så tyckte jag att det skulle passa bra med en omläsning inför läsningen av Allegiant.

Första gången jag läste den så blev jag ju inte alls speciellt imponerad. Tyckte den var mycket sämre än Divergent, men denna gång måste jag säga att jag faktiskt tyckte att den var ganska bra. Jag vet inte om det berodde på att jag fått en liten paus från den här världen eller om det var för att jag läste mer koncentrerat den här gången. Var nog en blandning av båda. Då jag läste den första gången kommer jag ihåg att jag var väldigt okoncentrerad och ofta inte hängde med alls i handlingen p.g.a. jag satt och tänkte på annat. Så vissa delar blev nog bara skummade och när jag läst klart boken hade jag nog inte kunnat berätta om allt som hänt för att jag skummat så stora delar.

Jag blev inte alls besviken denna gång utan gillade faktiskt boken. Spoiler: Och var det bara jag som jublade när de hade ihjäl Jeanine? Jag hade helt glömt bort vilken bitch hon är alltså. 
Störde mig fortfarande en del på Tris och hennes impulsivitet. Men ja, över lag var den mycket bättre vid en omläsning än vid första läsningen. Så jag är jätteglad att jag faktiskt läste om den. Och nu känner jag mig redo att ta mig an sista delen. Är så peppad, trots att jag blivit lite halvspoilad och kan ana vad som komma skall. Men det ska ändå bli riktigt kul att få läsa sista delen och se hur allt slutar.

Jag ger vid omläsningen Insurgent betyget fyra av fem tassar. 




10 kommentarer:

  1. Älskade också Divergent men efter 100 sidor in i Insurgent så la jag undan den.. Kände lite som du men ska försöka läsa klart den... snart...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska läsa klart den. SÅ dålig är den inte, men absolut en besvikelse.

      Radera
  2. Jag blev oxå besviken på Insurgent! Jag hade jätte höga förväntningar efter Divergent men Insurgent var inte alls lika bra. Det var allt för många tråkiga actionscener!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tråkigt, trodde den skulle vara jättebra.

      Radera
  3. Blev också besviken! Det jag fastnade inte alls som jag gjorde i Divergent! Hoppas att sista boken är på samma nivå som den första!

    SvaraRadera
  4. Och jag som tyckte den var bättre... Gillade att den inte var lika söt och att man fick en del förklaringar till systemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, såg din kommentar nu. Ett år senare...
      Ja nu efter att jag läst om den tycker jag den var rätt bra.

      Radera
  5. jag skall försöka hinna läsa Insurgent innan sommaren är slut.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...