torsdag 11 april 2013

Och så levde de lyckliga av Lucy Dillon

Canon EOS 1100D
Titel: Och så levde de lyckliga 
Författare: Lucy Dillon
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 513


(Utläst den 7 april 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Bokus:
När Anna får ta över den lilla övergivna bokhandeln i Longhampton går hennes dröm i uppfyllelse. Dessutom får hon annat att tänka på än maken Phil, de tre aviga bonusdöttrarna och deras hyperaktiva dalmatiner. Snart är hennes butik fylld av böcker med hisnande berättelser om kärlek, äventyr, hemliga trädgårdar och borttappade hundar. Ändå fattas något i Annas liv för att hon ska få den riktiga lyckokänslan.

Annas perfektionistiska väninna Michelle, med sin blomstrande inredningsaffär, har stora planer för framtiden. Men när mörka hemligheter från det förflutna dyker upp och katastrofen hotar att slå sönder tillvaron, är det slut på alla romantiska drömmar. De två väninnorna kommer att tvingas att fatta livsavgörande beslut.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 


Handling:
Alltså....... aaaaaaaah!!!!! Jag vet inte ens vad jag ska säga. Jag är mållös. Jag älskar att läsa feel-good, men alltså det här är så bra så nej, jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Men jag ska försöka. Jag älskade Lucy Dillons tidigare böcker! Jag hoppades att hon skulle göra det igen, d.v.s. få mig att bli helt uppslukad. Och det gjorde hon, med råge! Jag minns att jag blev något besviken på hennes andra bok, som jag inte riktigt tyckte var lika bra som Ensamma hjärtan och hemlösa hundar. Men alltså den här: WOW!!!!

 Det här är feel-good när det är som allra bäst! Fick mig att vilja starta min egen bokhandel, precis som Ensamma hjärtan och hemlösa hundar fick mig att vilja flytta ut på landet och starta mitt eget hundpensionat. Älskar hur Dillon verkligen får mig att se miljöerna framför mig, älskar hennes miljöbeskrivningar. Jag kunde nästan känna lukten i den där gamla bokhandeln. Mmmm...


Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Jag älskade karaktärerna! Jag blev irriterad ibland absolut... men jag levde mig verkligen in i historien och var verkligen orolig för hur det skulle gå för karaktärerna. Ibland tyckte jag jättesynd om Anna och blev irriterad på Phil som inte kunde visa för henne hur mycket hon betydde för honom. Blev så arg på honom ibland. Jag fattar inte hur Anna orkade. Själv skulle jag ha blivit tokig, det värsta jag vet är att inte känna mig uppskattad.

Och shit vad jag grät när Mr. Quentin dog och lille Tavish fick reda på det. Sambon blev riktigt orolig när tårarna bara rann. Jag fixar inte att läsa om hundar som förlorar sina hussar och mattar. Finns inget som är så sorgligt. Fy vad jag grät. Konstigt att jag kan läsa om hur människor dör till höger och vänster som inget har hänt, men om ett djur far illa då bryter jag ihop. Klarar inte av sånt.
Lite tråkigt dock att hundarna i den här boken inte har någon direkt central roll, som de faktiskt hade i första boken. Det var ju lite si och så med det även i andra. Jag älskar ju att läsa om hundar, men ändå glad över att Dillon lyckas få med de på ett litet hörn i varje bok.

Skrivsätt:
Älskar Lucy Dillon. Hon skriver feel-good som ingen annan! Det är älskvärda karaktärer och man vill inget hellre än att de ska få leva lyckliga i alla sina dagar...

Sammanfattning och betyg:
Älskar den här boken, det har ni nog redan förstått. Älskade varenda sida och ville inte att det skulle ta slut. Hade svårt att börja läsa en ny bok när den här var slut eftersom jag var så uppslukad av historien. Tycker nästan synd om den bok jag läste efter den här.

Betyget blir fem starka tassar från mig och Goliat! LÄS DEN HÄR!



2 kommentarer:

  1. Hm. Jag brukar inte gilla böcker med djur. Men den här blev jag faktiskt lite nyfiken på. Alla behöver en feel-good-bok emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Awww, gillar du inte böcker med djur? :'-(

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...