söndag 12 maj 2013

Lasermannen: En berättelse om Sverige av Gellert Tamas

Canon EOS 1100D

Titel: Lasermannen: En berättelse om Sverige
Författare: Gellert Tamas
Förlag: Ordfront
Utgivningsår: 2003
Språk: Svenska
Antal sidor: 406


(Utläst den 29 april 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:

Under några månader årsskiftet 1991 och 1992 var Stockholm en stad i skräck. En okänd gärningsman, beväpnad med ett lasergevär, sköt sammanlagt 11 personer vid tio olika attentat. En dog, flera fick men för livet. Det enda offren hade gemensamt var sitt mörka hår och mörka hudfärg. Samtidigt genomgick Sverige sin värsta ekonomiska kris på decennier. I arbetslöshetens och krisens spår växte en ny militant rasistisk rörelse fram. Terrororganisationen VAM förklarade krig mot samhället. Runt om i landet attackerades flyktingförläggningar med brandbomber och molotovcocktails. Näst Tyskland hade Sverige flest rasistiska våldsdåd i hela Europa. Och i riksdagen hetsade Ny demokrati mot invandringen.

Efter nästan tio års tigande har John Ausonius bestämt sig för att erkänna attentaten samt 17 bankrån. Förutom polisen har Ausonius pratat med en enda person - journalisten och författaren Gellert Tamas.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 


Handling:
Ibland kan det vara kul att läsa någonting annorlunda. Något som man vanligtvis inte läser. Min sambo har länge tjatat om den här boken och om hur bra den är. Jag har varit lite nyfiken, men aldrig riktigt funderat på att läsa den.

Jag har dock varit sugen på att läsa någonting annorlunda ett tag nu, jag har även varit sugen på att läsa deckare. Vilket egentligen heller inte riktigt är min grej. Vet inte riktigt vad det var som gjorde att jag plockade ner den här boken från hyllan för några veckor sedan. Men det gjorde jag iallafall.

Jag har alltid tyckt att det varit intressant med nutidshistoria. Och den här boken är ju verkligen nutidshistoria om något. Man får följa John Ausonius aka Lasermannen från det han växte upp till och med den dag då han äntligen åkte fast, samtidigt som boken också ger stor inblick i hur Sverige såg ut i början av 90-talet. Det är intressant. Det är t.om. MYCKET intressant. Jag var fast från första till sista sidan.

Spänning/Fart:
Det är inget jättehögt tempo, men det är sjukt intressant. Boken varvar mellan politik och Lasermannens uppväxt. De politiska bitarna tycker jag var lite sega och det hände att jag skummade ibland då det blev lite för mycket statistik för min smak.

Karaktärer:
Boken följer ett gäng karaktärer och främst då John Ausonius. Men man får också läsa ur offrens POV och även ur ett allvetande POV. Allra intressantast är ju naturligtvis att följa Lasermannen, att få läsa om hur han blev till den mördare som han till slut blev.

Skrivsätt:
Gellert Tamas skriver bra. Det är intressant genom hela boken. Och jag tycker att han skildrar Sverige på 90-talet på ett oerhört skickligt sätt. Själv kommer jag inte ihåg jättemycket av det som hände. Jag var bara åtta, nio år. Men vissa saker kommer jag ihåg och det är kul och väldigt intressant att läsa om det så här i efterhand.

Sammanfattning och betyg:
En otroligt intressant och fängslande bok, som till och med jag som inte är jätteintresserad av politik tyckte mycket om. Gillar du biografier och nutidshistoria så tycker jag att detta är ett måste. En väldigt välskriven och intressant bok!

Det blir fyra av fem tassar.




2 kommentarer:

  1. Den här boken har stått ganska länge bland mina olästa böcker. Hoppas hinna ta tag i den snart!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...