onsdag 1 maj 2013

The Book Sacrifice tag

Jag har blivit taggad av bästa Ebba från Iceandfire att göra den här roliga taggen som skapades av
Booktubern Ariel Bissett för ett tag sedan. Den går ut på att offra dåliga böcker för överlevnad, så vi kör väl på då. Det här blir kul!
 

1. En överskattad bok. Vi börjar med Zombie apokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel, kollar runt bland bokhyllarna, när BAM! Zombie attack. Ett meddelande i högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda svaghet är överskattade böcker. Vilken bok kastade, med vetskap om att det är en väldigt hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera), skulle du kasta på dem? 

Delirium av Lauren Oliver! Jag avskydde verkligen den  här boken. Inga bra karaktärer... jag fastnade verkligen inte alls!! Jättebra koncept, men hade kunnat göras så mycket bättre! Här störde jag mig bara på karaktärerna. Nej, tycker den här är sjukt överskattad!




2. En uppföljare. 
Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM: kraftigt skyfall, du har aldrig sett sånt regn i hela ditt liv. Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv?

Untamed
av P.C Cast + Kristin Cast.  Jag gillade faktiskt första boken i den här serien när jag läste den. Andra var okej, men sedan började det gå utför. Vid tredje, fjärde boken någonstans gav jag upp. Fy så dåligt!




3. En klassiker. Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastar klassikern rakt i ansiktet på hen för att vet du vad? Den här klassiker är bara idiotisk och är värd all kvarsittning bara för att visa alla hur du känner. Vilken klassiker kastade du?

Mrs Dalloway av Virginia Woolf. Trååååååkig. Hände INGENTING! Jag gav upp efter typ en fjärdel. Det var bara så himla händelselöst. *snark*
 




4. Sämsta boken i ditt liv! Du hänger i biblioteket när BAM! global uppvärmning råder plötsligt och världen utanför har plötsligt blivit frusen ödemark. Du är fångad och din enda chans att överleva är att elda böcker. Vilken bok springer du först till, som du skulle bränna upp utan att känna någon ånger? 

Jag fuskar och slänger in Untamed här med, men skulle faktiskt gladeligen elda upp hela den här serien. För ja, den är kass!



 5. En karaktär som skulle förklaras som häxa.Vi tar ett hopp bakåt i tiden, häxjakten är i full fart under 1500-talet i Sverige. Människor avrättas som varulvar eller häxor åt både höger och vänster. Med oss har vi ett antal bokkaraktärer när vi plötsligt blir anklagade för häxeri. De misstänker att det finns en häxa/varulv i vårt gäng, men de vet inte vem. Medvetandes om att domen för häxeri är antingen vattenprovet eller att brännas på bål, vem av dessa karaktärer hänger du ut som häxa?
 
Inga problem. Jag hänger gärna ut Zoey Redbird som måste vara den mest irriterande karaktär som YA någonsin skådat. Hon avverkar killar som jag avverkar underkläder. Någon mer irriterande karaktär har jag nog aldrig stött på. Jag ville slå henne på käften jag vet inte hur många gånger. Så grattis Zooey till att bli bränd på bål.



6. (Ebbas egna fråga) Ett vidrigt omslag. Du går runt och vandrar lite i skogen då det plötsligt hoppar fram en blodtörstig vampyr och du är extremt när på att bli dödad tills du lyckas finna en vass pinne och sticker den rakt i vampyrens hjärta. Det visar sig att din stad blivit invaderad av de blodtörstiga monsterna och nu är det ditt jobb att stoppa dem! För att öva upp dina vampyrslayerskills måste du stappa sönder lite olika saker. Vilken bok har ett så fult omslag att du med glädje sticker pålen rakt i den?
 
Även denna fråga var ju rätt lätt. Hela Hungerspelstrilogins pocketomslag. Fattar inte att det inte går att hitta snyggare omslag till dessa. SÅ FULA!!!
_____________________________________________________________________________________

7. Och nu antar jag att jag ska skapa en egen fråga, så here we go:
Mest hatade kärlekspar. Du sitter på tunnelbanan, det är Alla hjärtans dag och det står ett par och hånglar precis bredvid din plats. Du är nybliven singel och känner att alla kärlekspar bara kan fara och flyga. Du får lust att sända detta par till en planet långt, långt bort. Vilket par får du lust att skicka till planeten Jupiter?

Jag skulle med glädje skicka Zoey Redbird och Erik Night till Jupiter. Eller Zoey och vem som helst av hennes killar. Sayonara!


Har jag gått lite väl hårt åt House of night-serien? Har ju svarat House of night på typ alla frågor. Men nej, jag tycker faktiskt inte det. Det är verkligen en sopig serie med värdelösa karaktärer. Men även de riktigt dåliga böckerna bör ju uppmärksammas. Om inte annat som en varning!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag taggar:  Miriam, Bella, Elin och Elen. Ni får jättegärna komma på fyra egna scenarion eller göra som Ariel och filma det istället för skriva! Kommentera gärna och berätta vad ni tyckte om mina svar eller berätta vilket scenario ni lade till!

4 kommentarer:

  1. Hihi, rolig tagg! Kommer försöka fixa min under morgondagen då. Kanske blir en video till och med :D

    SvaraRadera
  2. Åh så kul, har tänkt göra denna länge men har inte blivit av än, men nån gång snart så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har taggat dig i en annan tagg också!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...