fredag 3 maj 2013

The Night Circus av Erin Morgenstern

Canon EOS 1100D
Titel: The Night Circus
Författare: Erin Morgenstern
Förlag: Harvill Secker
Utgivningsår: 2011
Språk: Engelska
Antal sidor: 387


(Utläst den 27 april 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
The circus arrives without warning. No announcements precede it.

It is simply there, when yesterday it was not. The black sign, painted in white letters that hangs upon the gates, reads: Opens at Nightfall Closes at Dawn. As the sun disappears beyond the horizon, all over the tents small lights begin to flicker, as though the entirety of the circus is covered in particularly bright fireflies.

When the tents are all aglow, sparkling against the night sky, the sign appears.

Le Cirque des Reves - The Circus of Dreams.

Now the circus is open.

Now you may enter.

 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 


Handling:
Första boken jag läser till Bloggbokcirkeln och den här har stått och väntat i hyllan i ungefär ett år så var verkligen på tiden nu. Jag har varit nyfiken på att läsa den länge men det har liksom inte blivit av.
Jag trodde nog att det skulle kunna vara min typ av bok och speciellt då det står på framsidan att Audrey Niffenegger gillar den; då bara MÅSTE man ju prova att läsa den helt enkelt.

Jag hade dock hört att den enligt många skulle vara lite "speciell". Men det är ju Audrey Niffeneggers böcker också och det är ju det som gör att jag älskat dem, så jag hade ändå ganska höga förhoppningar om att det här skulle kunna vara en bok för mig.

Boken handlar ju om en cirkus. En cirkus som dyker upp utan förvarning för att sedan försvinna lika snabbt igen. Jag har inte läst så många böcker om cirkusar. Den enda jag har läst är Water for elephants och den var ju riktigt bra så även det gjorde att jag blev ganska positivt inställd även till den här boken. Då jag började läsa boken hade jag inställningen och förhoppningen att jag skulle få läsa något annorlunda med mycket mystik och att det skulle vara en sådan där lite whimsical historia... och det var precis vad det var.

Jag är jättenöjd över att ha läst den här boken. Dels för att den har stått länge i olästhyllan, men främst för att jag verkligen, verkligen tyckte om den!

Spänning/Fart:
Inte så jättehögt tempo. Men ändå sjukt intressant och väldigt, väldigt mycket mystik som gör att man bara inte kan/vill sluta läsa. Jag älskade att vara i den här världen. Jag önskar att den här cirkusen fanns på riktigt.

Dock vill jag varna alla er som är van vid att läsa actionpackade böcker. Det här är inte en sådan bok! Tempot är ganska långsamt, men boken kommer undan med det då den istället vinner på mystiken, stämningen och skrivsättet som är helt magiskt.

Karaktärer:
Jag gillade karaktärerna. Speciellt Celia! Kul med en kvinnlig magiker!

Skrivsätt:
Åh, jag älskar Erin Morgensterns sätt att skriva. Det var helt fantastiskt!! Det var väldigt målande och åh, vad jag kunde se allting framför mig. Jag gillade även att det ofta var väldigt korta kapitel. Jag måste säga att jag är imponerad över hur författaren trots så korta kapitel ändå lyckades skapa en sådan fantastisk stämning. Wow.

Det enda jag skulle kunna klaga på är att jag blev lite förvirrad till en början med alla tidshopp och så och att jag fick läsa om slutet några gånger då jag inte riktigt förstod vad som hände först.

Sammanfattning och betyg:
En superbra bok verkligen. Jag gillade den jättemycket och det främst för stämningen och Erin Morgensterns sätt att skriva. Riktigt, riktigt bra.

Det blir fyra tassar till The Night Circus. Det enda som gör att den inte får full pott är att jag ibland hade lite svårt att hänga med p.g.a tidshopp och att slutet kändes lite komplicerat. I övrigt en väldigt bra bok som jag rekommenderar varmt, men då främst till er som inte bara läser actionpackade böcker.

Men om du gillade t.ex. Själens osaliga längtan och Water for Elephants så kommer du nog gilla den här med.




9 kommentarer:

  1. Härligt att du gillade den :) jag gillad denna massor jag med :) älskade miljön och ville vara en del av cirkusen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jättekul!! Gillade den verkligen!

      Radera
  2. Har också haft den här i hyllan alldeles för länge nu..

    SvaraRadera
  3. Läste Själens osaliga längtan förra året och gillade den mycket så kanske jag ska ge denna bok ett försök också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det. Inget slår Själens osaliga längtan. INGET! Men om du gillar stämningsfyllda böcker så ska du absolut ge denna en chans.

      Radera
  4. Håller med om att Erin Morgenstern skriver otroligt bra. Jag älskade Nattens cirkus!

    http://boklisa.blogspot.se/2013/05/kliv-in-i-cirkusens-magiska-varld.html

    SvaraRadera
  5. Får väl vara kärringen mot strömmen då :) Hade svårt för den, behöver mer handling för att hålla mig intresserad.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...