torsdag 6 juni 2013

Cinder av Marissa Meyer

Canon EOS 1100D
Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles #1
Förlag: Puffin
Utgivningsår: 2012
Språk: Engelska
Antal sidor: 387

Denna bok ingår i temat: Science Fiction. Lite senare kommer det en temavideo där jag pratar mer om den här boken.

(Utläst den 26 maj 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
  Humans and androids crowd the raucous streets of New Beijing. A deadly plague ravages the population. From space, the ruthless lunar people watch, waiting to make their move. No one knows that Earth’s fate hinges on one girl. . . .

Cinder, a gifted mechanic, is a cyborg. She’s a second-class citizen with a mysterious past, reviled by her stepmother and blamed for her stepsister’s illness. But when her life becomes intertwined with the handsome Prince Kai’s, she suddenly finds herself at the center of an intergalactic struggle, and a forbidden attraction. Caught between duty and freedom, loyalty and betrayal, she must uncover secrets about her past in order to protect her world’s future.
 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 


Handling: 
Första boken jag läste i mitt Science Fiction-tema. Tyckte verkligen om handlingen och världen. Det var annorlunda och jättespännande med cyborgs ju. Riktigt coolt! Nej det bästa med den här boken var helt klart att den var så annorlunda mot andra böcker. Riktigt trevligt med en lite annorlunda handling och värld att läsa om.

Dock blev jag lite besviken på att Cinderella-fairytale-kopplingen inte var så tydlig som jag hade trott att den skulle vara. Kopplingen fanns ju där, men var inte på något sätt glasklar. Hade önskat att det funnits lite mer koppling till sagan. Men är ändå nöjd med boken och jag tyckte verkligen om världen... en riktigt intressant Science Fiction-värld att läsa om. Tror den här boken skulle bli skitbra som film alltså.

Spänning/Fart:
Jag blev aldrig uttråkad utan ville hela tiden fortsätta att läsa. Dock så blev jag kanske inte lika såld som de flesta andra som har läst och tyckt om den här boken.

Karaktärer:
Gillade verkligen Cinder som karaktär. Riktigt speciell och annorlunda. Nu har jag blivit ännu mer sugen på att läsa fler böcker om cyborgs och robotar av olika slag. Coolt! Men min absoluta favoritkaraktär var Iko... aaaw.

Skrivsätt:
Inte mycket att säga om det. Älskade att läsa om den här världen så har inte så mycket kommentarer kring skrivsättet som sådant. Tyckte om boken bara helt enkelt.

Sammanfattning och betyg:
En intressant och annorlunda värld att läsa om. Tyckte verkligen om boken och längtar till att få läsa fortsättningen, dock blev jag kanske inte lika såld som många av er andra. Men det är helt klart en bra bok som jag verkligen rekommenderar.

Betyget blir fyra av fem tassar.




2 kommentarer:

  1. Kul! Jag har hört mycket bra om denna så ska nog också ge den en chans :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...