lördag 1 juni 2013

De målade grottornas land av Jean M. Auel

Canon EOS 1100D

Titel: De målade grottornas land
Författare: Jean M. Auel
Serie: Grottbjörnens folk #6
Förlag: Bra böcker
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 668


(Utläst den 17 maj 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:

Ayla försöker finna en balans mellan sina uppgifter som nybliven mamma till Jonayla och sin utbildning till andlig ledare och helare. Tillsammans med Jondalar och Zelandoni ger sig Ayla ut på en lång resa för att besöka andra grottor inom Zelandonii. Längs vägen möter de många faror som de övervinner tack vare Jondalars spjutslunga och Aylas speciella förmåga att kommunicera med sina hästar och sin tama varg. När Ayla till sist blir kallad för att bli en riktig Zelandoni kräver Stora Modern ett omänskligt stort offer av Ayla, ett pris hon måste betala för att få Kunskapens Gåva.
 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 


Handling:
Kändes både vemodigt och spännande att plocka upp den allra sista boken i Grottbjörnens folk-serien eftersom den här serien har hängt med mig sedan jag var 13 år gammal. Det var då jag läste den allra första boken i serien. Jag vet inte hur jag ska kunna sammanfatta allt detta i bara ett litet inlägg. Hur sammanfattar man en serie som är en del av ens uppväxt. Grottbjörnens folk var den första tegelsten som jag någonsin läste. Jag kommer ihåg att jag satt hemma i mitt flickrum och grät när jag läst ut sista sidan. Det var så oerhört bra. Grottbjörnens folk är min Harry Potter. Jag vet ju att många har växt upp med Harry Potter. Jag växte upp med Grottbjörnens folk. Så då kan nog många identifiera sig med känslan jag hade nu när jag läste ut sista boken.

Jag vet att serien var väldigt omtalad på grund av sina erotiska inslag. Men alltså, Grottbjörnens folk är så himla mycket mer än så. Det är en lång berättelse på sex ganska tjocka böcker. Men jag lovar, om du läser dem i lugn takt och tar in miljöerna, uppfinningsrikedomen och de många intressanta händelserna som utspelar sig genom serien så kommer du att vara lika såld som jag.

Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Jag älskar Ayla. Jag älskar Jondalar och jag har hatat många karaktärer genom seriens gång. I den här boken måste jag dock säga att det blev lite för mycket av en kärlekstriangel på slutet och det irriterade jag mig på. Jag blev riktigt, riktigt arg på Jondalar där och satt och svor åt boken. Samtidigt som jag även blev sur på Ayla som inte kunde ha lite mer stake. Har inte tänkt på hur mesigt hon kan bete sig ibland. Nä, det var irriterande.

Men det var otroligt mysigt att få återvända till karaktärerna en sista gång. Senaste boken kom ju ut 2003 så ja, jag har fått vänta ett tag på denna bok. Är jätteglad att jag inte glömt bort alltför mycket utan kunde fortsätta läsa på en gång utan att behöva läsa om tidigare böcker.

Skrivsätt:
Jag älskar Jean M. Auel. Det har jag alltid gjort. Jag kan inte ens föreställa mig hur mycket research hon måste ha gjort för att kunna skriva och slutföra denna serie. Inte konstigt att det tagit så lång tid mellan böckerna. Det är ju ett livsverk.

Sammanfattning och betyg:
Vet inte ens vad jag ska säga. Det här är min uppväxtserie, den har hängt med i vått och torrt. Jag älskade första boken då jag läste den för ca 17 år sedan och jag älskade sista boken som jag läste ut nu i år. Det borde väl säga allt. Grottbjörnens folk är tidlös.

Det blir full pott. Jag har faktiskt inte hjärta att ge den något annat betyg.




7 kommentarer:

  1. Den här, sista, boken i serien står oläst i hyllan. Tänkte spara den till någon gång när jag har tid att riktigt sjunka in i den. Visst har de varit bra böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit fantastiska böcker. Känns tomt nu.

      Radera
  2. Det där kärleksstrulet som du nämner. Även jag kände samma irritation över hur dom agerade. men visst har det varit en helt underbar serie att läsa. Kändes lite vemodigt att läsa sista boken!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kärleksstrulet irriterade mig, men det går ändå inte att säga någonting annat än att serien som helhet har varit FANTASTISK.

      Radera
  3. Jag har precis som du växt upp med de här böckerna och nu när serien är slut känns det så sorligt! Det kommer defintivt bli en omläsning om nått år eller så :)

    SvaraRadera
  4. Om du tyckte om de här böckerna så tycker jag verkligen att du borde prova läsa Sagan om Isfolket av Margit Sandemo! Om man tycker om Jean M. Auels och Saga Borgs böcker så kan jag nästan garantera att man tycker om Sagan om Isfolket! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...