söndag 23 juni 2013

Hypnotisören av Lars Kepler



Canon EOS 1100D


Titel: Hypnotisören
Författare: Lars Kepler
Serie: Joona Linna #1
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 571


(Utläst den 9 juni 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris: 
I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen.
Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det.
Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet.
Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 


Handling:
Jag har länge haft svårt för deckare, de enda deckare jag verkligen gillat har varit Stieg Larson-trilogin. I övrigt har det för det mesta varit en ganska outforskad genre för mig, bortsett från några Liza Marklund-böcker under tonåren. Men den här var bra. Dock tycker jag att det är oerhört tråkigt att det alltid måste handla om mord i varenda deckare. Kan det inte skrivas en deckare som handlar om någonting annat?

Spänning/Fart:

Det var absolut spännande och jag hade svårt att lägga boken ifrån mig, det är precis så det ska vara tycker jag. Dock hade jag lite svårt att hänga med i tidshoppen och ibland så tyckte jag det var lite långdraget. Boken är ju rätt så tjock.

Karaktärer:
Har inte så jättemycket att säga. Fastnade inte jättemycket för någon av karaktärerna tyvärr. Så här blir det lite minuspoäng. Vill gärna ha lite minnesvärda karaktärer att fastna för... dock var det heller ingen karaktär som jag verkligen avskydde så det blir ett mittimellan betyg här.

Skrivsätt:
Tyckte det var lite förvirrande med alla POV's och tidshopp + att boken hade vunnit på att kortas av lite grann. Men i övrigt har jag inget att klaga på, det var spännande nästan hela tiden.

Sammanfattning och betyg:
Denna hade vunnit på att kortas ned lite och var lite förvirrande ibland, men i övrigt så är jag riktigt nöjd. Det var spännande och jag tror defintivt att jag kommer att plocka upp någon mer Keplerbok i framtiden då jag blir sugen på deckare igen.

Betyget blir fyra av fem tassar eftersom jag trots lite brister verkligen sögs in i handlingen och hade svårt att lägga boken i från mig.




10 kommentarer:

  1. Har också tänkt läsa Hypnotisören snart. Kanske under sommaren om jag hinner! Skall bli spännande att se vad man tycker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut gör det om du är nyfiken.

      Radera
  2. En deckare utan mord, i alla fall så långt som jag har läst i den är Thomas Erikssons - Illdåd.

    SvaraRadera
  3. Böckerna blir bättre och bättre! De två senaste Eldvittnet och Sandmannen är jättebra!

    SvaraRadera
  4. Paganinikontraktet tycker jag är den bästa, har läst de 3 första men det är verkligen omöjligt att läsa Sandmannen. Tycker att den är superdryg, har kämpat sen i julas. Men Paganinikontraktet är verkligen riktigt bra! :D

    SvaraRadera
  5. I senaste numret av Tidningen Skriva så finns det en artikel om författarna bakom Lars Kepler. Jätteintressant. Så nu är jag också sugen på att läsa hans böcker :) Pepp!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...