fredag 21 juni 2013

Lolita av Vladimir Nabokov

Canon EOS 1100D

Titel: Lolita
Författare: Vladimir Nabokov
Förlag: Bonnier Pocket
Utgivningsår: 2007
Språk: Svenska
Antal sidor: 454


(Utläst den 5 juni 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:
Vladimir Nabokovs Lolita - en klassisk, epokgörande moderna amerikansk bok skriven av en ryss i exil. Nu för första gången på svenska i komplett skick. Lolita, exilryssen och amerikanen Vladimir Nabokovs beryktade romanstudie i erotisk besatthet från 1955, är ett svåröverträffat språkkonstverk som efter fyra mer eller mindre misslyckade överföringar till svenska sedan 1957 nu äntligen funnit sin kongeniale översättare i författaren och kritikern Aris Fioretos.

Lolita framstår, vid sidan av Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt, James Joyces Odysseus och Robert Musils Mannen utan egenskaper, som en av förra seklets märkvärdigaste romaner. I en tid av allt mer brutna språk måste denna amerikanska roman av en ryss i exil fungera som ett föredöme och en inspirationskälla för framtida författare.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 


Handling:
Har varit nyfiken på att läsa denna klassiker länge nu. Speciellt intresserad har jag varit p.g.a jag har hört att författaren lyckas få läsaren att glömma bort att huvudkaraktären faktiskt är en pedofil.

Boken handlar om Humbert Humbert som efter att ha träffat den unga flickan Dolores blir besatt av vad han kallar nymfetter.
Han skriver ner och berättar sina bekännelser i häktet efter att ha begått ett mord. Han beskriver sin livslånga kärlek till Lolita, och hur han gifte sig med hennes mamma för att kunna komma Lolita närmare.

Jag är fortfarande kluven över vad jag egentligen tyckte om den här boken för ja, den var jobbig att läsa p.g.a. ämnet. Glömde jag då bort att det handlar om pedofili? Nja... lite ibland. Men aldrig helt. Det som förundrade mig mest var språket. Men det kommer vi till längre ner i recensionen.
Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Svårt att säga vad jag tyckte om karaktärerna. Självklart så gillar jag ju inte Humbert Humbert på grund av det uppenbara. Och jag undrade över Lolita... varför hon inte gjorde mer motstånd och försökte fly eller något. Det förstår jag fortfarande inte. Någon som vet?

Skrivsätt:
Här har vi bokens styrka men också svaghet. Språket är oerhört vackert, vilket känns konstigt när det handlar om något så vidrigt som det ju faktiskt handlar om. Det som jag blev mest förvånad över är att det aldrig förekommer några vulgära ord. Det förekommer heller aldrig några sexuella, ingående beskrivningar vilket ju är tur - för då hade jag nog aldrig klarat att läsa ut boken. Så ja, språket är fantastiskt. Men - boken är för seg. Jag var faktiskt på väg att ge upp flera gånger under tiden som jag läste den här. Den var för långdragen och långsam. Det är absolut ingen bok man sträckläser.

Sammanfattning och betyg:
En klassiker med oerhört vackert språk. Den är absolut värd tre tassar, men det är framför allt tack vare språket. Hade den inte varit så seg så hade det kunnat bli högre betyg.



3 kommentarer:

  1. Denna läste jag en kandidatuppsats på innan idag:)

    SvaraRadera
  2. "Och jag undrade över Lolita... varför hon inte gjorde mer motstånd och försökte fly eller något. Det förstår jag fortfarande inte. Någon som vet?"

    Jag tror det handlar om att hon är rädd och maktlös. Hon är ju bara ett barn. Och vart skulle hon ta vägen? Hennes mamma är död och hon verkar inte ha mycket annan släkt. Humbert Humbert hotar ständigt Lolita med att om hon berättar för någon så hamnar hon på fosterhem och hon vet hur hemskt det är där. Dessutom är Humbert manipulativ nog att övertala henne med hot och genom att få henne att tro att hon inte kan få det bättre.

    Men till sist rymmer hon ju faktiskt. Fast tyvärr med en man som även han tar sig an henne för att kunna utnyttja henne sexuellt. Tror att Lolita får ett slags bekräftelsebehov. Att hon inte är värd mer än de sexuella tjänster hon kan utföra. Och hennes mamma var aldrig heller så bra på att bekräfta, uppmuntra och älska sin dotter.

    Du borde läsa 14 år till salu av Caroline Engvall, den gav stort intryck på mig när jag först läste den. Tror det kan ha varit delvis på grund av den som jag inte kände någon alls sympati med Humbert utan bara tyckte synd om Lolita.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...