söndag 21 juli 2013

Ett år senare av Jodi Lynn Anderson

 
Canon EOS 1100D



Titel: Ett år senare
Författare: Jodi Lynn Anderson
Serie: Persikosommar #3
Förlag: Ponto Pocket
Utgivningsår: 2010
Språk: Svenska
Antal sidor: 214



Denna bok ingår i temat: Contemporary. Kommer som vanligt en temavideo i slutet på sommaren när alla böcker i temat är utlästa.

(Utläst den 9 juli 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris: 
Återföreningar och överraskningar

Det var som om hela året försvann i samma stund som hon satte fötterna i gräset där hemma. Hon drog ett djupt andetag och lät sig omfamnas av kompisarna. Det kändes som att pusta ut av lättnad fast hon inte hade märkt att hon höll andan. Hon var hemma. Hemma, där alla talade samma språk som hon, där alla delade hennes förflutna och allt var enkelt.

Leeda tror att hennes besök hemma kommer att vara över snabbare än hennes nya storstadspojkvän hinner stoppa en taxi - men ett oväntat arv lägger ett stort ansvar på hennes axlar.

Murphy valde New York och lämnade sin pojkvän kvar i Bridgewater. Nu måste hon åter möta den hon en gång vände ryggen till.

Birdie får en snabbkurs i hur man släpper taget och lär sig hur man går vidare även när hjärtat verkar brista.

Ett år har gått och medan persikorna mognar återförenas de tre vännerna på Darlington Orchard. Tillsammans upptäcker de att den framtid som verkat så förutsägbar bjuder på nya överraskningar.



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 


Handling:
Grrr, varför har jag dröjt så länge med att skriva den här recensionen? Känns som att jag glömt bort mycket sedan jag läste ut den.

Sista delen i den här serien. Jag har verkligen älskat den. Tycker dock att alla karaktärer gjorde en helomvändning nu i sista delen. Läs mer om det under karaktärsdelen här nedan men ja, jag måste säga att jag blev lite förvånad... så därför kändes inte denna serie lite puttnenuttig och förutsägbar som många andra serier inom denna genre. Och det tyckte jag var ganska coolt.

Spänning/Fart:

-

Karaktärer:
Som sagt... det hände mycket med karaktärerna i denna sista del. Mycket utveckling där och jag måste säga att min helhetsbild kastades om rejält. Under de andra böckerna har jag hela tiden haft en solklar favoritkaraktär. Det ändrades ju totalt i den här delen. Förut älskade jag Birdie... det gjorde jag inte alls i den här boken. Blev ganska trött på hennes velande fram och tillbaka. Blev trött på att läsa om henne och Enrico och deras hattande fram och tillbaka. Suck.

Nä, min absoluta nya favorit blev Leeda... jättekul och intressant att läsa om hennes resa... vem hade trott att hon var den som i slutändan bodde kvar på gården? Hade iallafall aldrig jag kunnat gissa. Men varför var författaren tvungen att ha ihjäl en hund till? VARFÖR??? Usch... började nästan gråta. Fy, skulle aldrig klara av att ha hand om ett djurpensionat. Jag skulle gråta varenda dag. Klarar verkligen inte av att läsa om hemlösa djur. Tyckte också att det var tråkigt att persikoodlingen inte fick vara kvar och lite sorgligt att läsa slutet på boken. Kändes väldigt vemodigt. Jag hade ju hoppats på att Birdie skulle ha bott kvar som ju ändå verkade vara det som hon ville hela serien igenom. Tyckte det kändes lite konstigt att hon bara stack därifrån och lämnade det åt sitt öde.

Skrivsätt:
Här har jag ännu inget att klaga på. Gillade även sista boken väldigt mycket.

Sammanfattning och betyg:
Tråkigt att den här serien är slut nu. Ville ha mera!

Blir en solklar femma. Det här var inte den bästa boken i serien, men över lag så älskade jag verkligen den här serien och därför får den som helhet helt klart en femma i betyg.



2 kommentarer:

  1. Ska du till Bokmässan i år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle gärna vilja. Men jag tror inte det. Sedan får jag ju ändå inte komma på ungdomsbokbloggarträffen eftersom jag är alldeles för gammal.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...