fredag 19 juli 2013

Filmatisering: World War Z



I söndags var jag och sambon på bio och såg World War Z (mitt val då det var min födelsedag). Då jag brukar skriva recensioner här på filmer som är baserade på en bok så tänkte jag skriva ner lite tankar om filmen här.

Jag hade inte hört så mycket om filmen innan jag såg den. Av några hade jag hört att den var dålig och några att den var bra så jag hade väl inga direkta förhoppningar. Jag har heller inte läst boken så hade ingen jättekoll, men var nyfiken för att den handlar om zombier. Sedan visste jag ju att Brad Pitt var med... så det var väl ungefär det.

Lite svårt är det att skriva en recension eftersom jag inte har läst boken och därför inte har något att jämföra med. Det enda jag har hört är att boken inte följer någon speciell karaktär utan där hoppar mellan massa olika intervjuer med en mängd olika människor. Det hade ju inte funkat i filmen så därför är jag glad att vi där får följa en huvudperson.

Jag vet att många tjejer ÄLSKAR Brad Pitt. Dock har jag aldrig varit en av dem. Jag har aldrig förstått grejen med Brad Pitt. Har aldrig ens tyckt han är snygg, bortsett från i någon enstaka film. Men jag måste säga att jag gillade honom i den här filmen. I övrigt är min favoritfilm Höstlegender, men inte heller där fastnade jag för just honom utan mer för själva filmen. Men nog snackat om honom, han gjorde ett bra jobb här absolut.

Jag gillar verkligen tanken, med en epidemi som till slut tar över jorden och gör oss alla till zombies. Eller det var klantigt uttryckt, klart ingen vill bli en zombie. Vad jag menar är att jag gillar detta koncept i filmen. Det gör allting så mycket mer skrämmande. För tänk om det skulle vara på riktigt? HU!!! Spännande var det iallafall.

Man ska definitivt se den här filmen på bio. Det var helt klart en biofilm. Skulle nog inte göra sig alls lika bra hemma. Själv såg jag den i 3D och det ger ju extra inlevelseförmåga så klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...