lördag 20 juli 2013

Hate List av Jennifer Brown

Canon EOS 1100D

Titel: Hate List
Författare: Jennifer Brown
Förlag: Little Brown Books

Utgivningsår: 2010
Språk: Engelska
Antal sidor: 432



Denna bok ingår i temat: Contemporary. Kommer som vanligt en temavideo i slutet på sommaren när alla böcker i temat är utlästa.


(Utläst den 20 juli 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads: 
Five months ago, Valerie Leftman's boyfriend, Nick, opened fire on their school cafeteria. Shot trying to stop him, Valerie inadvertently saved the life of a classmate, but was implicated in the shootings because of the list she helped create. A list of people and things she and Nick hated. The list he used to pick his targets.

Now, after a summer of seclusion, Val is forced to confront her guilt as she returns to school to complete her senior year. Haunted by the memory of the boyfriend she still loves and navigating rocky relationships with her family, former friends and the girl whose life she saved, Val must come to grips with the tragedy that took place and her role in it, in order to make amends and move on with her life.




----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 


Handling:
Jag trodde att den här boken handlade om en skolskjutning och visst det gör den också, men främst så handlar den om Valeries resa och om konsekvenserna efter att hennes pojkvän skjutit ihjäl flera skolkamrater på skolan. Boken väcker väldigt mycket känslor hos mig, däribland väldigt mycket ilska. Men också hopp om att människor kan förändras.

Spänning/Fart:

-

Karaktärer:
Först och främst... Jag sa nyss att boken väckte mycket ilska hos mig och det var mestadels på grund av EN viss person och det var Valeries pappa. Vilket jäkla svin!!!!!! Jag förväntade mig att få läsa om hur familjen skulle stötta Valerie genom denna oerhört svåra period. Men icke. Hon var ju helt ensam tjejen. Fy vad arg jag blev. Och mamman blev jag inte klok på heller. Tyckte inte hon heller var något stöd t.ex. när Valerie skulle bli utfrågad av polisen o.s.v. Tycker att mamman borde ha försökt skydda sin dotter. Men det var som att alla bara tyckte att hon fick skylla sig själv typ. Tyckte så himla synd om henne genom hela boken. Fattar uppriktigt sagt inte hur hon orkade.

Däremot gillade jag Frankie... och Jessica. Hon var ett levande bevis på att människor kan förändras till det bättre och det var skönt att läsa om. Älskade även Valeries psykolog, vilken underbar människa!

Skrivsätt:
Gillade Browns sätt att skriva. Det var inte så spännande men en väldigt intressant bok. Jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Var tvungen att få reda på hur det skulle gå.

Sammanfattning och betyg:
En riktigt positiv överraskning. Trodde aldrig att jag skulle gilla den så mycket som jag gjorde. Jag fastnade verkligen för historien och ville veta hur det skulle sluta. Var riktigt svårt att lägga boken ifrån sig.

Det blir en femma i betyg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...