lördag 27 juli 2013

Syskonmakaren av Lisa Jewell

Här kommer en recension. Länge sedan jag uppdaterade bloggen, jag vet... men den där urinvägsinfektionen jag pratade om tidigare har inte givit med sig förrän för några dagar sedan och efter det började jag jobba så har inte hunnit eller orkat uppdatera så mycket. Skulle ha spelat in en videorecension på den här boken egentligen, men har inte orkat så det får bli en vanlig recension istället.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

iPhone 4

Titel: Syskonmakaren
Författare: Lisa Jewell
Förlag: Pocketförlaget Excess
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 631



(Utläst den 17 juli 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris: 
En hemlighet som avslöjas på en dödsbädd ger tre främlingar en gemensam länk: en pappa. Lydia, Robyn och Dean. Utan att veta om det har de alla tre samma far - en spermadonator. De är alla vilsna i tillvaron: Dean ska få barn med en kvinna som hatar honom, Lydia är framgångsrik men isolerad, och läkarstudenten Robyn är rädd att hennes nye drömpojkvän kan visa sig vara hennes bror. Tre sökande människor, utan tillhörighet och riktning. Tills de möter varandra och allt förändras.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 


Handling:
Jag har ju bara läst en bok av Lisa Jewell tidigare och det var Typ trettio som jag älskade. Det var en chick-lit och efter det lade jag alltså Lisa Jewell i chick-lit facket. Men bli inte lurad av hennes tidigare böcker för den här boken är definitivt ingen chick-lit. Syskonmakaren är bok med mycket djupare handling än så. Den här är en roman som behandlar ämnet spermadonation men den är också väldigt relationsbaserad.

Boken handlar alltså om tre sykon som växt upp på skilda håll men på olika sätt får reda på att deras biologiska pappa är en spermadonator. De registrerar sig på en hemsida där man kan söka reda på sina syskon och vips så har de alla tre en ny pappa och två nya syskon.


Spänning/Fart:

-

Karaktärer:
Jag kunde absolut relatera till alla tre syskon på olika sätt mer eller mindre och det var oerhört intressant att läsa om deras känslor och deras relation till varandra.

Random spoiler:

Älskade Robyns föräldrars reaktion när hon berättade att hon inte ville bli läkare längre.


Skrivsätt:
På baksidan av boken står det så här:
"Hennes bästa bok hittills. Jewell har lagt i en högre växel och landat i David Nicholls trakter"  och det kan jag verkligen hålla med om. Jag har ju tidigare paketerat in Lisa Jewell i samma fack som t.ex. Marian Keyes, men efter att ha läst ut den här boken så måste jag medge att jag nog har tagit miste på vem Jewell egentligen är som författare. För denna bok har mycket mer gemensamt med David Nichols En dag än vad den har med någon av Marian Keyes böcker. Väldigt kul att få se Lisa Jewells bredd som författare. Här visar hon att hon även behärskar att skriva om lite tyngre ämnen.

Excess-formatet:

Tänkte även skriva några rader om vad jag tyckte om formatet Excess eftersom det är första gången jag provar på detta. Och jag måste säga att jag verkligen gillade formatet. Väldigt smidigt när man är ute och reser, det enda jag skulle vilja klaga på är de bibeltunna sidorna som väldigt lätt blir vikta. I övrigt ett väldigt smidigt och behändigt format. Kändes lite ovant i början, men man vande sig rätt fort!

Sammanfattning och betyg:
En väldigt intressant bok och en bok som var svår att släppa, dock inget för dig som vill ha en chick-lit. Men gillar du David Nichols En dag, så kan det här vara något för dig.

Betyget blir fem tassar eftersom jag verkligen gillade den här boken och blev positivt överraskad över författarens bredd. Snart dags att plocka upp någon mer bok av Jewell. Äger ju några stycken så ska bli kul!





Detta var ett rec-ex från Pocketförlaget Excess. Tack för en bra bok.

2 kommentarer:

  1. Håller med! Jewells tidigare böcker skriker det väldigt mycket chick-lit om, så som Typ trettio, Ralphs party, Vince & Joy osv. Men nu på senare tid har det blivit lite djupare och lite mer tankvärt. Gillar att se vilket bredd hon har som författare. Att hon kan variera sig lite liksom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jättekul att se! Detta var ju dock bara den andra boken jag läser av henne. Ska försöka läsa fler snart!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...