tisdag 2 juli 2013

The Host av Stephenie Meyer

Canon EOS 1100D


Titel: The Host
Författare: Stephenie Meyer
Serie: The Host #1
Förlag: Sphere
Utgivningsår: 2008
Språk: Engelska
Antal sidor: 617


Denna bok ingår i temat: Science Fiction. För att se mig kommentera denna bok ytterligare, klicka här.


(Utläst den 16 juni 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads: 
Melanie Stryder refuses to fade away. The earth has been invaded by a species that takes over the minds of their human hosts while leaving their bodies intact, and most of humanity has succumbed.

Wanderer, the invading 'soul' who has been given Melanie's body, knew about the challenges of living inside a human: the overwhelming emotions, the too-vivid memories. But there was one difficulty Wanderer didn't expect: the former tenant of her body refusing to relinquish possession of her mind.

Melanie fills Wanderer's thoughts with visions of the man Melanie loves - Jared, a human who still lives in hiding. Unable to separate herself from her body's desires, Wanderer yearns for a man she's never met. As outside forces make Wanderer and Melanie unwilling allies, they set off to search for the man they both love.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 


Handling:
Har försökt mig på att läsa denna för länge sedan. Men det var precis när Twilight var som mest populär och jag trodde att denna skulle vara något liknande, så blev ju minst sagt besviken när jag försökte mig på att läsa The Host och insåg att det var Science Fiction. Nu har jag ju sett filmen och tyckte att den var bra så nu blev det lite lättare att hänga med i handlingen. Kommer ihåg att jag tyckte den här var alldeles för seg och förvirrande då jag försökte läsa den för några år sedan. Blev mycket lättare att förstå handlingen nu efter att nyligen ha sett filmen.

För er som inte har läst så handlar ju boken om att alienparasiter har tagit över världen och tar över människornas kroppar. Vilket jag tycker är ett jätteintressant koncept.

Spänning/Fart:

Väldigt intressant värld att läsa om tycker jag och jag gillar verkligen idén med två själar i samma kropp-konceptet. Dock är boken för seg, det tyckte jag även nu när jag gav den en andra chans. Det tar för lång tid innan man kommer in i historien och det drar ju givetvis ner betyget.

Karaktärer:
Gillade alla karaktärer och jag gillade konversationerna mellan Melanie och Wanderer.

Skrivsätt:
För trögstartat och boken är för lång. Tog jättelång tid att ta sig igenom. Jag gillar böcker som man kommer in i snabbt, så var det inte med den här boken tyvärr.

Sammanfattning och betyg:
En bok med intressant koncept. Dock inget för den som letar efter en ny Twilight eller inte orkar med för trögstartade böcker.

Betyget blir därför en trea. Boken var trots sitt intressanta koncept för seg. Dock rekommenderar jag dig att se filmen om du är intresserad av att veta mer om den här världen.




4 kommentarer:

  1. Har hållt på med den där i en evighet, men tar mig som inte för att avsluta den är så seg:p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen seg ja. Usch, men den har lite bra stunder iaf. Har du sett filmen? Den var rätt bra.

      Radera
  2. Jag hade glömt att jag hade läst den här boken när jag såg filmen. Vet inte varför för jag gillar den jättemycket. Och filmen är jättebra tycker jag. Men det borde ha varit lite mer om relationerna mellan Ian oh Wanda och Ian och Jared. Och hur Wanda försöker anpassa sig. Nu gick ju allt ganska fort. Boken är seg på en del ställen, och vissa saker hade kunnat tas bort, men jag tycker den är riktigt bra.
    Men, tyvärr hjälper det inte att säga att det är sama författare som till Twilight, eller nåt liknande, jag gillar inte Twilight och det är det ju många andra som inte heller gör, och det gör ju att man kanske missar en bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Men det är också många som inte gillar den här boken. Jag tycker att man ska vara medveten om att det är samma författare, men att böckerna är som natt och dag.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...