måndag 2 september 2013

En man som heter Ove av Fredrik Backman


Canon EOS 1100D
Titel: En man som heter Ove
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 351

(Utläst den 2 september 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads: 
Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!

Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den.

Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 

Handling:
Åh herregud var ska jag börja? Jag har hört Bella på Bellas bokblogg hylla den här jättelänge, men jag har liksom inte varit så sugen på den iallafall. Varför vet jag inte. Troligen för att jag hade förutfattade meningar om hur den här boken skulle vara. Men mer om det snart. Jag köpte iallafall den här boken till sambon för att jag inbillade mig att det skulle vara den perfekta boken åt honom. Och då han läste den och sa att den var sorglig då blev jag nyfiken. Sorglig? Jag trodde ju att det här  skulle vara en humoristisk bok. Ja, jag hade dömt ut En man som heter Ove på förhand. Men när sambon berättade att den är rätt sorglig och en vacker historia blev jag blev mer och mer nyfiken och sugen. Kanske det kan vara min typ av bok iallafall?

Jag har haft en lässvacka som hållt i sig i ungefär en månad. Men igår efter att jag tittat på lite Book Hauls och Wrap Ups på You Tube blev jag sugen att börja läsa igen. En man som heter Ove har länge stått i sambons hylla och idag då jag låg hemma med migrän och var allmänt uttråkad bestämde jag mig för att plocka ner den från hyllan. Och Gud vad glad jag är att jag gjorde det. Jag började läsa med viss tvekan men efter tre sidor var jag fast. Jag ville inte sluta läsa. Sidorna bara flög förbi och efter ca femtio sidor stod det klart att det här inte är någon vanlig bok. Jag läste och läste och grät och grät... Länge sedan jag blev så berörd av en bok. Jag kunde bara inte sluta läsa utan läste tills boken var slut. En man som heter Ove är nämligen så fantastisk och så jävla underbar! (ursäkta svordomen!) Det känns lite som att det här är en bok som man inte är densamme efter att ha läst och jag är så glad att jag gav den en chans. Den är ju ett levande exempel på att man inte ska vara rädd för att testa nya saker eller läsa böcker som man från början trott inte varit någonting att ha. Tack Fredrik Backman för denna underbart, fantastiska bok! :)

Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Ove, Ove, Ove. På ytan bara en vresig och bitter man... men oj så mycket mer än så. Vill inte skriva för mycket här, med risk för att spoila för mycket. Men åh, vad fantastisk han är ändå.


Skrivsätt:
Fredrik Backman var har du varit hela mitt liv? Det här är en fantastisk bok!! Skrivsättet är så simpelt, så enkelt och lättläst och samtidigt så vackert att jag bara smälter. Jag grät som om hjärtat ville brista och sedan skrattade jag och sedan grät jag igen. Det är så vackert. Tack! Jag säger bara tack. Tack för att du skrev den här berättelsen och för att vi alla fick lära känna Ove.


Sammanfattning och betyg:
Jag är fullständigt golvad. Jag är helt knäckt. Bästa boken jag läst i år. Hands down. Läs den du också. Och om du redan har gjort det, läs den igen.

Enklaste betyget för i år. En solklar femma. Hade blivit en tia om det hade varit möjligt. Tack.





6 kommentarer:

  1. Kan bara skriva under på att den är helt fantastisk! Bästa boken jag läste förra året ;)

    SvaraRadera
  2. Håller absolut med. Boken är helt underbar.

    SvaraRadera
  3. Ungefär så där tagen blev jag också, efter att precis som du ha läst den utan att egentligen vilja. Vilken tur att man kan ändra sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska aldrig vara rädd att prova nåt nytt.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...