söndag 8 september 2013

Jag har undrat det förut och jag säger det igen. ADLIBRIS, vad är det som händer?

Idag skulle jag gå in och beställa en bok på Adlibris. Det var ett tag sedan jag gjorde någon beställning just från Adlibris och blev chockad över hur ful hela deras sida är efter att de gjorde om den. För ett tag sedan bojkottade jag ju att handla från Adlibris efter att både de och Bokus börjat ta betalt för frakten om man inte handlade över 99:-. Detta har gjort att jag alltmer sällan har handlat av dem, men jag har gjort det några gånger iallafall och senast jag handlade så var deras (Adlibris) hemsida iallafall okej. Nu har den dels blivit väldigt ful. Men det som stör mig mest är att mina bevakningar har försvunnit och då jag söker efter det under FAQ så står det bara att den funktionen är "under utveckling". Mina sparade adresser är också försvunna och det är svårare att hitta böcker i sökrutan om man är osäker på titeln. Var mycket lättare förut.

Detta står på deras sida om den nya, förbättrade sidan:

"Det var för lite över ett år sedan vi bestämde oss för att ge Adlibris en ordentlig renovering. Mycket har hänt på den tekniska fronten de senaste åren. Vi vill till exempel att det ska vara en lika smidig och bra upplevelse för de kunder som nu kommer in via sina mobiler och surfplattor som för de som går in via datorn. Vi sätter också ännu större fokus på det som Adlibris handlar om - alla dessa fantastiska böcker! Så nu finns det mer utrymme på startsidan för böcker, författare och boktips."

Jag kan hålla med om att det är kul att det nu finns mer plats för alla fina böcker på startsidan men i övrigt är jag inte speciellt nöjd. När en sida görs om förväntar jag mig ju att den ska vara bättre, men det är tyvärr inte Adlibris.se Sedan kan jag förstå att sidan är under uppbyggnad, men då hade jag hellre sett att de behållit den gamla tills den nya var mer fungerande.

Besviken är jag!!
Någon som håller med?

21 kommentarer:

  1. Jag tycker inte heller om Adlibris nya sida, den blev fulare och krångligare. Sedan blev jag också grymt besviken när både Adlibris och Bokus satte frakt på beställningar under 99kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Usch... jag kan förstå det men det gjorde verkligen saker mycket krångligare.

      Radera
  2. Svar
    1. Skönt att jag inte är ensam. :)

      Radera
  3. Håller helt med! Det jag stör mig mest på är att när man är inne och tittar på en bok går det inte längre att klicka på författaren för att se andra böcker den skrivit. Nu måste man istället söka på författaren vilket gör det mindre smidigt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket som jag tycker strular. Tyvärr.

      Radera
  4. Jag tycker inte nya sidan är speciellt fin men den är ännu under uppbyggnad, alla funktioner som tidigare fanns finns fortfarande kvar men är inte tillagda än. Önskelistor, bevakningslistor osv. kommer läggas till och alla böcker man har där kommer finnas kvar. Om man vill ha sina listor så kan Adlibris mejla dem åt en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, fast det måste ju vara krångligt och ta massa tid att sitta och skicka ut alla kunders listor. Jag vet att den är under uppbyggnad, hoppas att alla funktioner kommer tillbaka. Inom kort!

      Radera
    2. Anna - Bokordet8 september 2013 13:29

      Jo, man kan ju undra varför de publicerade en sån stor sida innan den var färdig? men som tur är så är det nog inte alla som behöver sina listor o vill ha dem via mejl. De verkar ha någon prioriteringslista och önskelistan och bevakningslistan är i alla fall prioriterat och lär dyka upp inom kort.

      Radera
    3. Ja, vi får hoppas att det dyker upp.

      Radera
  5. Jag håller helt med! När jag frågade dem vad som händer tyckte jag nästan att jag blev dumförklarad också.. hm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var samma sak då de började med fraktkostnaderna och jag skickade ett mail och klagade och frågade om de inte hade något system för då man handlat så mycket hos dem, men nej... fick bara ett mail tillbaka där de inte ens svarade på min fråga.

      Radera
  6. Tänkte precis samma sak när jag var inne härom dagen. Kanske lanserades väl tidigt. Saknar också min önskelista och att kunna klicka på ex författare för att få upp fler böcker.
    Det enda positiva jag såg var att de samlat alla format av en titel under en och samma sida. Så kan man läsa om boken, recensioner etc och därifrån välja pocket, e-bok, inbunden etc.

    SvaraRadera
  7. Tycker också den är något sämre än innan, sämre överblick bland annat. Blev också väldigt ledsen över att önskelistan försvunnit men har läst på deras fb-sida att den ska komma upp när den är klar. Håller med dig om att de borde haft kvar den gamla sidan tills den nya var klar (i alla fall har med alla delar, som önskelistan). BAH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att den blir bättre.

      Radera
  8. Ja, det är klart att de ska ha kvar sina gamla funktioner tills de nya är klara. Annars förlorar de ju bara massa kunder och köp på det. Har du hört av dig till dem och påpekat det där med dina bevakningar? För det kan annars vara en bra idé att göra. Vet de inte om det kan de ju inte göra något åt saken menar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fanns en enkät man kunde fylla i och tala om vad man tycker om den nya sidan, lämna klagomål osv... så jag har fyllt i den och skickat och skrivit att bevakningarna inte funkar.

      Radera
    2. Bra! Hoppas verkligen de löser det :)

      Radera
  9. Jag trivs inte alls på adlibris längre, utländska böcker köper jag istället främst på bookdepository och svenska inne i stan. Tycker det är mycket svårare att få överblick nu när man måste scrolla runt för att se all info, det känns allmänt fattigare, tunnare. Jag kan förstå att man vill göra det mer lättillgängligt via mobil, men det behöver ju inte innebära att det blir sämre via datorn. Och att säga att de inte hunnit fixa alla funktioner än är ett helt oacceptabelt svar; är de inte färdiga med allt så får de ju vänta! Usch nej - gör om, gör rätt.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...