Recension: Beautiful Darkness av Kami Garcia & Margaret Stohl

Förlag: Little Brown Books
Utgivningsår: 2011
Språk: Engelska
Antal sidor: 528

(Utläst den 7 september 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ethan Wate used to think of Gatlin, the small Southern town he had always called home, as a place where nothing ever changed. Then he met mysterious newcomer Lena Duchannes, who revealed a secret world that had been hidden in plain sight all along. A Gatlin that harbored ancient secrets beneath its moss-covered oaks and cracked sidewalks. A Gatlin where a curse has marked Lena's family of powerful Supernaturals for generations. A Gatlin where impossible, magical, life-altering events happen.

Sometimes life-ending.

Together they can face anything Gatlin throws at them, but after suffering a tragic loss, Lena starts to pull away, keeping secrets that test their relationship. And now that Ethan's eyes have been opened to the darker side of Gatlin, there's no going back. Haunted by strange visions only he can see, Ethan is pulled deeper into his town's tangled history and finds himself caught up in the dangerous network of underground passageways endlessly crisscrossing the South, where nothing is as it seems.

Det här kommer nog att bli en ganska kort recension då jag inte har jättemycket att säga. Jag var absolut på väg att inte fortsätta läsa den här serien, men efter att jag sett filmatiseringen av första delen så blev jag lite sugen. Och jag måste säga att jag tyckte om den här, andra delen mycket mer än första. Det var ganska mysigt att få återkomma till stämningen och karaktärerna. Speciellt efter jag sett filmen och hade de karaktärerna och den stämningen i huvudet. Mysigt med sydstatsdialekten också!

Spänning/Fart:
Det hände mer i denna. Var inte riktigt lika seg som ettan tycker jag och det var skönt. Tyckte magin var mer intressant också.

Karaktärer:
Ridley börjar bli intressant. Brydde mig inte så mycket om henne i första boken faktiskt. Vet att många andra gillade att läsa om henne, men jag brydde mig faktiskt inte så mycket när jag läste första boken... nu däremot börjar hon bli rätt intressant.

Gillar hur Garcia och Stohl bygger upp miljöerna. Gillar verkligen stämningen i den här serien.

En postiv överraskning tycker jag. Inte ofta tvåan i en serie är bättre än första så det var ju en glad överraskning. Första delen fick ju bara en två, (vilket är ett rätt dåligt betyg) av mig när jag recenserade den för ett tag sedan, men jag tycker som sagt att den här var mycket, mycket bättre. Så betyget denna gång får bli en stark trea. Ska absolut läsa trean när jag får lust.