torsdag 10 oktober 2013

Recension: Francesca av Melina Marchetta

Canon EOS 1100D



Titel: Francesca
Författare: Melina Marchetta

Förlag: X-Publishing
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 250

(Utläst den 4 oktober 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads: 
Jag fattar inte att jag sade det högt. Sanningen befriar inte. Den gör dig obekväm och generad och försvarslös och röd i ansiktet och skräckslagen och livrädd och sårbar. Men fri? Jag känner mig inte fri. Jag känner mig förjävlig.

Francesca börjar den nya terminen på en före detta pojkskola som precis öppnat sina portar för tjejer. Hon saknar fortfarande sina gamla vänner, och helt plötsligt har hennes mamma fått ett sammanbrott och kan knappt ta sig ur sängen. Inget blir bättre av att ansvaret för familjen läggs på Francescas axlar, och hon står till sist alldeles ensam. Men kanske finns stödet där hon inte anar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 

Handling:
Har kikat på den här boken i bokhandlarna ett tag, men inte kommit mig för att köpa den p.g.a att jag till skillnad från så många andra verkligen inte gillade Jellicoe Road. Så efter det blev jag ytterst tveksam till att läsa någon mer bok av samma författare. Men så hittade jag den på biblioteket och då tyckte jag att det kunde vara värt att låna hem den. Dock måste jag säga att jag tyckte att den här boken var bättre. Jag tror dock att boken vann en hel del på att jag läste den på svenska. Jag hade väldigt svårt att hänga med i Jellicoe Road då jag läste den på engelska så jag tror att det var ett bra val att läsa den här på svenska istället. Sedan bör ju sägas att jag hade lässvacka och var okoncentrerad då jag läste hennes andra bok. Ja, ja, nog snackat om den boken. Kort sagt så var det en av de största besvikelserna för mig i början av det här året. Men nu åter till Francesca, jag tyckte att den var ganska bra ändå. Inte fantastisk, men helt okej.

Boken handlar om Francesca som nyss börjat på en före detta pojkskola och alla hennes upplevelser där.

Spänning/Fart:
Inget jättesnabbt tempo, inte riktigt den typ av bok. Det här är ju mer en coming of age-berättelse.

Karaktärer:
Jag trodde hela tiden att Francesca var yngre, jag vet inte varför. Trodde hon var typ tretton-fjorton... vet inte varför jag trodde det. Men hon var sexton eller hur? Jag blev iallafall väldigt förvånad.

Och vad konstig mamman var... kändes så mystisk genom hela boken. Och varför kallade hon inte sin mamma för mamma utan för sitt riktiga namn? Skumt.

Skrivsätt:
Alltså, jag ska vara ärlig. Jag är inget fan av Melina Marchetta. Är inte så jätteimponerad av hennes skrivsätt. Men jag gillade den här bättre än Jellicoe Road, det gör jag. Det är ganska lättläst så det väger ju upp lite.

Sammanfattning och betyg:
En okej bok, men inte så mycket än så. Blir dock en trea i betyg då jag tyckte den var bättre än hennes andra bok, men nej kommer nog inte att läsa nån mer av hennes böcker.





6 kommentarer:

  1. Ahh, jag har fortfarande inte läst något av denna författare än trots att jag har böcker i bokhyllan! Skämmes :P

    SvaraRadera
  2. Jag vill jag vill jag vill verkligen läsa den här! Synd att du inte gillade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var ok... den var inte dålig. Det var Jellicoe Road jag verkligen inte gillade.

      Radera
  3. Jag har Jellicoe road hemma och skall läsa den i Lyrans jorden runt-utmaning. Skall bli spännande att se vad jag tycker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta älskar den, så det kommer säkert du också att göra.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...