söndag 20 oktober 2013

Recension: Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld

Canon EOS 1100D
Titel: Jag är ju så jävla easy going
Författare: Jenny Jägerfeld

Förlag: Gilla böcker
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 403

Denna bok ingår i temat: Recensionsexemplar. För att veta mer om vad jag tyckte om boken, kolla in min temavideo.

(Utläst den 9 oktober 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads: 
Joannas hjärna är ett nöjesfält vid högsäsong, ett analogt twitter. Man kan också kalla det för adhd, och så länge hon äter sin medicin så är det inget större problem. I alla fall inte jämfört med att ha en mamma som förgäves försöker skriva en ny roman, och en pappa som apatiskt sitter framför teven. Och inte jämfört med att inte ha råd med ny medicin. Och därför lura en knarklangare på pengar. Och bli påkommen och mordhotad. Vilket inte är någonting alls, jämfört med att vara kär. I Audrey. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 

Handling:
Har älskat Jenny Jägerfelds två andra böcker. Blev själv överraskad över hur mycket jag faktiskt gillade dem. Därför hade jag ganska höga förväntningar på den här boken.

Jag är ju så jävla easy going är en ganska typisk ungdomsroman. Man kan absolut känna igen skrivsättet från Jägerfelds tidigare böcker. Det handlar mycket om känslor och relationer och jag gillar det. Det känns äkta.

Spänning/Fart:
Inget jättehögt tempo, är ju inte en sådan typ av bok. Men det var intressant hela boken igenom och man ville veta hur det skulle gå för Joanna.

Karaktärer:
Älskar att läsa om de olika karaktärerna och allra mest älskade jag att läsa om Joanna och relationen till hennes föräldrar. Det var nog det som berörde mig mest i hela boken. Älskade att läsa om Joannas utbrott mot sina föräldrar i slutet av boken. Kunde känna igen mig själv så mycket i den scenen, hur jag själv var i den åldern och hur man går och håller massa känslor inom sitt tills det till slut exploderar. Jag gillade att läsa om det och känslorna kändes så otroligt verkliga och äkta.

Skrivsätt:
Tycker verkligen om Jenny Jägerfelds sätt att skriva om tonåringar och tonårsproblem, relationer och känslor. Jag älskar även hennes språk. Både i den här boken men också i hennes tidigare böcker. 

Sammanfattning och betyg:
En riktigt bra bok. Tycker dock inte att den kommer upp i samma klass som Här ligger jag och blöder eller Hål i huvudet, men det är ändå en väldigt bra bok som jag verkligen rekommenderar.

Det blir en stark fyra i betyg.




Detta var ett rec-ex från Gilla böcker. Tack så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...