Recension: Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman

Författare: Fredrik Backman

Förlag: Forum
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 201

(Utläst den 24 september 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Till min son. Jag ber om din förlåtelse redan nu. För alla gånger jag kommer skämma ut dig. För charterresorna. Cowboyhatten. ?Riktiga män väger över 90 kilo?-t-shirten. För att jag gör min pappa-hade-rätt-och-mamma-hade-fel-dans bland folk. För att jag köper minibuss. För att jag har shorts."

Saker min son behöver veta om världen är en pappas stapplande försök att förklara världen för en tvååring. I kapitel som "Vad du kommer att behöva veta om Ikea", "Vad du kommer att behöva veta om rörelseaktiverade toalettlampor" och "Vad du kommer att behöva veta om varför Felicias mamma är sur på mig" blottlägger Fredrik Backman med stor komisk träffsäkerhet 2000-talets småbarnsföräldrars alla ängsligheter och tillkortakommanden. Men mellan igenkännande gapskratt och skarpa samtidsreflektioner finns också kapitel som "Vad du kommer att behöva veta om manlighet" och "Vad du kommer att behöva vet om när jag håller dig lite för hårt i handen". Med uppriktiga rädslor och villkorslösa kärleksförklaringar som går rakt in i bröstet hos läsaren. Vare sig man är förälder eller inte.
Blir en lite annorlunda recension det här då jag inte riktigt vet hur jag ska kategorisera den här boken. Om det är något ni saknar i recensionen får ni gärna hojta till.

Jag läste ju nyligen En man som heter Ove och blev helt golvad så därför var jag ju bara tvungen att plocka upp den här också. Dock skiljer ju sig den här boken ganska mycket från Ove. Här är det mer humor och det man kan läsa i den här boken påminner mycket mer om det man kan läsa dagligen på. Backmans blogg. Jag har inte jättemycket att säga om den här boken förutom att jag älskar Fredrik Backmans sätt att skriva. Det gör jag verkligen. Men mer om det lite längre ner i den här recensionen. Så över lag tyckte jag att det här var en bra bok, en rolig bok men nej den kan absolut inte mäta sig med En man som heter Ove, men det hade jag heller egentligen inte väntat mig då detta ska vara lite mer av en humoristisk bok.

Älskar som sagt Backmans sätt att skriva. Finns ingen som kan skriva med så hög igenkänningsfaktor och samtidigt ha så mycket hjärta bakom. Det var fint att läsa om alla vardagliga problem men samtidigt känna all kärlek som ligger bakom. Svårt att beskriva hans skrivsätt för någon som inte har läst någon av hans böcker, läs så förstår ni vad jag menar.

Rolig bok med mycket hjärta, inte lika bra som Ove men rekommenderas absolut till dig som läst Ove och tyckt om den.
Blev lite besviken då jag läste denna strax efter Ove men tycker ändå att detta är en helt okej bok som bör läsas om man gillar Backmans humor.

Betyget blir fyra tassar.