tisdag 31 december 2013

Året som gått: 2013

Det har blivit dags att sammanfatta år 2013 och jag väljer som jag sett att många andra har gjort att göra samma enkät som jag gjorde i slutet av förra året. Så nu köööööör vi.

________________________________________________________________________________________

BÖCKERNA!


Bästa bok jag läste år 2013:


Blir en väldigt enkel fråga i år. Det finns bara en bok från detta år som jag verkligen inte kan glömma. Bästa boken tveklöst i år och det är En man som heter Ove av Fredrik Backman.

Böcker som jag hade höga förväntningar på, men som inte föll mig i smaken:

Jellicoe Road av Melina Marchetta och Me and Earl and the dying girl av Jesse Andrews. Blev extremt besviken på båda två. Hade hoppats på så mycket mer.

Mest överraskande bok (på ett bra sätt):


Trodde aldrig att jag skulle gilla den här så mycket som jag gjorde. Köpte den till sambon då det lät som en bok för honom och sedan blev jag nyfiken på att läsa den själv och oj vad jag grät. Så. himla. bra.

Bok som jag rekommenderade till folk mest:

Ja, börjar bli lite tjatigt, men svaret måste bli En man som heter Ove här med. Försöker få alla att läsa den!


Bästa bokserie som jag stötte på:


Across the universe av Beth Revis. Älskar den serien!! Läs den du med!

Nya favoritförfattare som jag hittade:



Fredrik Backman! Har läst alla hans böcker under 2013 och låt oss hoppas att han skriver en ny bok nästa år. Jag behöver fler böcker. Nu. 



Bästa bok som inte tillhör de genrer som jag i vanliga fall läser:

En man som heter Ove. Läser oftast inte sådana typer av böcker. Brukar inte läsa svenska författare speciellt ofta.


Mest spännande kan-inte-sluta-läsa-bok:


Tredje boken i Across the universe-trilogin. Så bra!!!

Böcker jag läste i år som jag även skulle vilja läsa nästa år:

Divergent-trilogin skulle jag vilja läsa om för kommer knappt ihåg vad som hände i Insurgent.


Favoritomslag av en bok som jag läste i år:


Så snyggt!!

Mest minnesvärda karaktär:


Ove!!!


Den mest vackert skrivna boken:

Svår fråga. Kan inte komma på någon bok där speciellt språket har stått ut.


Den bok som har haft störst betydelse för mig i år:


Läs!!!!


En bok som jag inte förstod varför jag väntade till 2013 för att läsa:

Across the universe! Jag är så glad att jag köpte den igen efter att bytt bort den för att jag trodde att det inte var min typ av bok.


Favoritcitat från en bok jag läste år 2013:


"Ove begrep sig på saker han kunde se och ta på. Betong och cement. Glas och stål. Verktyg. Saker man kunde räkna ut. Han begrep räta vinklar och tydliga instruktioner. Konstruktionsmodeller och ritningar. Saker man kunde rita upp på papper. Han var en man av svart och vitt.

Och hon var färg. All hans färg."


Kortaste och längsta bok läst:

Åh, det kommer jag inte ihåg. Kortaste var nog någon novell jag läste och längsta kanske Varsel av Stephen King, men orkar inte kontrollräkna.


Favoritförhållande (kan vara familj, kärlek, vänskap etc.):


Vänskap: Ove och den iranska kvinnan
Kärlek: Amy och Elder


Favoritbok skriven av en författare som jag läst andra böcker av tidigare:



 Hade svårt att komma på någon bok här, men sedan kom jag ju på att John Green har varit med och skrivit den här och honom har jag ju läst böcker av tidigare.


Bästa bok jag läste endast för att jag fick tipset av någon annan:

Ja, En man som heter Ove. Fick tipset av sambon och Bella på Bellas bokblogg.



BOKBLOGGANDET!
 
En bokblogg som blev en ny favorit i år:

Hittade nog ingen ny i år tror jag. Ingen jag kan komma på iallafall.

Bästa recensionen jag skrev:

Recensionen jag skrev på En man som heter Ove.

Bästa evenemang jag varit på (signeringar, mässor etc.):

Har inte varit på något evenemang i år heller.

Bästa ögonblick som bokbloggare:

När jag fick Nyckeln som rec-ex. Yay!!!

Mitt populäraste inlägg det här året:

Ingen aning. Har inte kollat.

Inlägg jag önskar hade fått lite mer kärlek:

Jag känner mig ganska nöjd.

Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer, bloggar etc.):

Fredrik Backmans blogg.

Gjorde jag klart någon läsutmaning eller nådde något mål som jag satte i början av året?

Ja, jag läste över 100 böcker som var mitt mål och sedan klarade jag nog av lite andra utmaningar också. Kommer att slänga upp ett inlägg där jag checkar av mina mål och utmaningar senare, så håll utkik om ni vill se hur det gick för mig.





SE FRAMÅT!


En bok jag inte läste år 2013 som kommer bli prioriterad år 2014:


YEEEEEES!!!!

En bok som jag ser fram emot år 2014:


LÄNGTAR!!!!!!!

En sak jag hoppas på att göra eller uppnå med mitt läsande/bloggande nästa år:

Avsluta fler serier plus att  jag har lite planer på att förändra min temaläsning lite grann till nästa år. Men mer om det senare. 

 

2 kommentarer:

  1. Across the universe har jag hört så mycket bra om att jag nog måste ta tag i den 2014!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...