lördag 28 december 2013

Recension: Bröllopsfixaren av Marita Conlon-McKenna

Canon EOS 1100D

Titel: Bröllopsfixaren
Författare: Marita Conlon-McKenna
Förlag: Norstedts

Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 383

(Utläst den 15 december 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris: 


"Det finns inget skönare i denna värld än ett lyckat äktenskapsmäkleri." Emma Woodhouse i Jane Austens roman Emma.

"Maggie Ryan tyckte att hon hade parat ihop saker och ting hela livet. Från enkla saker som sockor och underkläder i lådor och tvättkorgar, dukningar och menyer, kläder, möbler och gardiner till val som krävde större eftertanke. Det var att sammanföra människor som var Maggies egentliga talang, och det var också något som hon gjorde gärna och ofta. Hon log när hon tänkte på dagens stora söndagslunch då hon skulle samla familj och vänner kring sitt snudd på antika matsalsbord."

Maggie Ryan rår inte för det! Hon kan inte låta bli att para ihop olika personer eller matcha saker. Eftersom hon har tre snygga och smarta döttrar som fortfarande är singlar så bestämmer hon sig för att skrida till verket och försöka sammanföra dem med någon passande partner. Men hennes projekt visar sig mycket svårare än hon först trodde.

Äldsta dottern Grace har givit upp hoppet om att träffa en vettig kille efter en lång rad olyckliga kärleksförhållanden, och inriktar sig i stället på sin karriär. Mellandottern Anna tror inte att hon ska hitta någon som kan leva upp till hennes romantiska ideal. Var hitta en romantiker i vår cyniska tid?
Yngsta dottern Sarah är ensamstående mor med sin lilla dotter Evie och har inte någon tid över för drömmar om vare sig kärlek eller svärmeri.

Som den irländska mor hon trots allt är, tänker Maggie Ryan inte låta sig nedslås. Hon ska minsann se till så att döttrarna får de där förbaskade ringarna på sina fingrar. Hela projektet tar en oväntad vändning när den ogifte ungkarlen Mark McGuinness blir granne med familjen Ryan. Ett tillfälle som genast måste utnyttjas!



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om: 


Handling:
En underbar feel-good bok i bästa Marita Conlon-McKenna anda. Jag älskade ju hennes förra bok En liten hattaffär på hörnet. Och jag måste säga att den var minst lika bra. Jag tror och hoppas att jag har hittat en ny favoritförfattare. 

Bröllopsfixaren handlar om en ensamstående mor med tre döttrar som alla är ogifta, vilket modern gärna skulle vilja ändra på...

För mig är detta en blandning av Emma av Jane Austen samt Conlon McKennas tidigare ovannämnda verk som jag ju verkligen tyckte om. För även detta är en riktigt mysig bok som för tankarna till en nytolkning av Stolthet och fördom blandat med Conlon-McKennas skrivstil och en flytt av setting till Irland.


Spänning/Fart:
Inget snabbt tempo här, men det gör ju inget för det är inte en sådan typ av bok.


Karaktärer:
Jag gillar alla karaktärerna, dock kan jag väl störa mig lite på Maggie... varför måste det alltid vara sånt fokus på att gifta sig. Förstår inte riktigt det. Varför måste man vara gift för att vara lycklig?

I övrigt gillar jag alla tre döttrarna, men min favoritkaraktär måste ändå vara Evie! Så gullig.


Skrivsätt:
Älskar Marita Conlon-McKennas skrivsätt. Det är inget snabbt tempo utan handlingen lunkar på i ganska långsamt tempo men det är mysig och väldigt trevlig och lättsam läsning. Conlon-McKenna bjuder ännu en gång på en riktigt härlig feel-good.


Sammanfattning och betyg:

Jag hade hoppats på en ny En liten hattaffär på hörnet och jag blev verkligen inte besviken. Conlon-McKenna skriver jättebra och jag har verkligen fått mersmak för fler av hennes böcker.


Gillade du En liten hattaffär på hörnet så kommer du att älska den här.





2 kommentarer:

  1. Den här lånade jag på biblioteket men hann aldrig läsa den innan jag var tvungen att lämna tillbaka den... Det verkar som att jag får överväga att låna den igen då :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...