måndag 30 december 2013

Recension: Shades of Earth av Beth Revis

Canon EOS 1100D

Titel: Shades of Earth
Författare: Beth Revis
Serie: Across the universe #3
Förlag: Razorbill

Utgivningsår: 2013
Språk: Engelska
Antal sidor: 369

(Utläst den 23 december 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads: 
Amy and Elder have finally left the oppressive walls of the spaceship Godspeed behind. They're ready to start life afresh--to build a home--on Centauri-Earth, the planet that Amy has traveled 25 trillion miles across the universe to experience.

But this new Earth isn't the paradise Amy had been hoping for. There are giant pterodactyl-like birds, purple flowers with mind-numbing toxins, and mysterious, unexplained ruins that hold more secrets than their stone walls first let on. The biggest secret of all? Godspeed's former passengers aren't alone on this planet. And if they're going to stay, they'll have to fight.

Amy and Elder must race to discover who--or what--else is out there if they are to have any hope of saving their struggling colony and building a future together. They will have to look inward to the very core of what makes them human on this, their most harrowing journey yet. Because if the colony collapses? Then everything they have sacrificed--friends, family, life on Earth--will have been for nothing.

FUELED BY LIES.
RULED BY CHAOS.
ALMOST HOME.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om: 


Handling:
Ååååå, jag vet inte var jag ska börja... men jag kan börja med att säga att det här är den bästa serien jag läst under 2013. Jag ÄLSKAR den så bered er på en riktig hyllning! Och åh, vad skönt att få avsluta en serie!

I den här, tredje och avslutande delen är det dags för Amy, Elder och de andra att lämna Godspeed och gå i land på Centauri-Earth. Och vad som händer där får ni läsa er till själva...

Spänning/Fart:
Det är fartfyllt, spännande och hel del cliff-hangers. Precis som jag vill ha det. I slutet av boken satt jag som på nålar. Jag kunde bara inte sluta läsa. Det var underbart och precis så som jag älskar när det händer. Älskar att bara sugas in i en berättelse. Det är det bästa som kan hända när man läser och bara tappar tid och rum.


Karaktärer:
Jag gillar verkligen Amy och Elder och det har jag gjort igenom hela serien. Dock blev jag lite orolig i mitten av den här boken att det skulle bli ett sånt där jobbigt triangeldrama igen. Tack Beth Revis för att du slopade det.

Och slutet.... aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... jag grät glädjetårar. Det kunde inte ha slutat bättre än så. Det perfekta slutet på en perfekt berättelse.


Skrivsätt:
Finner inga ord för att beskriva hur mycket jag har uppskattat de här böckerna och Beth Revis fantastiska berättelse om rymdskeppet Godspeed. Tack säger jag bara. Jag älskade varenda sida.


Sammanfattning och betyg:
Jag har verkligen älskat den här serien. Det tog ett lite tag innan jag verkligen fastnade men när jag väl gjorde det så var jag rejält fast. Varken ville eller kunde sluta läsa. Har älskat alla böcker i serien lika mycket, dock måste jag medge att Shades of Earth nog hade det där  lilla extra. Mestadels på grund av slutet. Så PERFEKT.

Blir en klockren femma, inte bara för den här boken utan även för hela serien som helhet.
Har du inte läst den, vad väntar du på?






2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...