fredag 31 januari 2014

Recension: Fifty Shades Freed av E.L James

Canon Eos 1100D

Titel: Fifty Shades Freed
Författare: E.L James
Serie: Fifty Shades #3
Förlag:
The Writer's Coffee Shop Publishing House
Utgivningsår: 2012
Språk: Engelska
Antal sidor: 431
 
(Utläst den 27 januari 2014)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Beskrivning från Goodreads:
When unworldly student Anastasia Steele first encountered the driven and dazzling young entrepreneur Christian Grey it sparked a sensual affair that changed both of their lives irrevocably. Shocked, intrigued, and, ultimately, repelled by Christian’s singular erotic tastes, Ana demands a deeper commitment. Determined to keep her, Christian agrees.

Now, Ana and Christian have it all—love, passion, intimacy, wealth, and a world of possibilities for their future. But Ana knows that loving her Fifty Shades will not be easy, and that being together will pose challenges that neither of them would anticipate. Ana must somehow learn to share Christian’s opulent lifestyle without sacrificing her own identity. And Christian must overcome his compulsion to control as he wrestles with the demons of a tormented past.

Just when it seems that their strength together will eclipse any obstacle, misfortune, malice, and fate conspire to make Ana’s deepest fears turn to reality.


 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
Då har jag äntligen avslutat den här serien och jag måste säga att jag var extremt osäker på om jag ens skulle läsa sista boken efter att verkligen ha fått tvinga mig igenom ettan och tvåan. Jag har recenserat de båda och nej, jag har inte gillat dem. Första boken tyckte jag var dålig, andra boken något bättre men fortfarande långt ifrån bra.

Alla som har läst den här bokserien har åsikter om den. Från början hade jag tänkt att jag aldrig skulle läsa den men om man egentligen ska ha någon som helst rätt att kritisera så tycker jag att man åtminstone ska ha läst den. Annars kan man enligt min åsikt faktiskt inte veta vad man tycker.

Jag gick in med extremt låga förväntningar. Jag trodde att böckerna skulle ha dåligt språk, ha dåliga könsroller samt bara handla om sex. Vilket delvis är helt sant. Men mer om det längre ner i den här recensionen. Först en kort beskrivning av handlingen.

Boken tar vid där Fifty Shades Darker slutade. Ana och Christian gifter sig till slut Spoiler! och det är så sista boken börjar.

Spänning/Fart:
Jag kan säga att det här är den bok i serien jag har gillat mest. Den här vinner med hästlängder framför sina föregångare och det är mestadels på grund av tempot. Det händer så mycket mer i den här. Sidorna flyger fram och sexet som tidigare varit den mest centrala delen i böckerna får stå tillbaka lite här. Finns dock fortfarande en hel del sexscener, don't get me wrong men det händer en hel del andra saker också. Och det är bra, för det är det som gör att jag vill fortsätta läsa. Jag vill veta hur det ska sluta.

Karaktärer:
Jag gillade verkligen slutet. Kändes ganska orealistiskt, men jag gillade det eftersom karaktärerna fick sitt lyckliga slut och äntligen fick någon slags normalitet i sitt tidigare rätt bisarra förhållande. Dock kändes det orealistiskt att Mr. Grey på så kort tid skulle ha kunnat förändras så snabbt och få rätsida på sina humörsvängningar och kontrollbehov; att han skulle kunna klara av att bilda familj och finna ett lugn. 
Spoilers!
Könsrollerna blir jag heller inte klok på. Men jag är glad att Ana i den boken faktiskt står upp för sig själv och visar lite stake. Det gillade jag.

Skrivsätt:
Historien flyter på bra, men böckerna är dåligt skrivna så är det och vissa saker känns väldigt orealistiska.


Sammanfattning och betyg:
Jag är verkligen kluven till den här bokserien. Jag gillade verkligen inte de två första böckerna, men den här var mycket bättre och fick mig att inse att jag missförstått stora delar av serien som helhet, vilket gör att jag nu efterhand skulle vilja ge bokserien som helhet en trea. Men just sista boken en svag fyra för att den var verkligen mycket, mycket intressantare än de två tidigare böckerna.

Kommer jag då att plocka upp någon mer erotisk bok i framtiden? Näe, jag tror inte det. Man ska aldrig säga aldrig, men jag tror faktiskt inte det. Det här får nog räcka, men känns bra att ha avslutat en serie iallafall.

Till er som har läst första boken och inte gillat den kan jag rekommendera att läsa fortsättningen, men har man inget intresse att ens plocka upp första boken så tycker jag att man kan skippa det. Känns väldigt mycket som en serie som jag hade kunnat skippa och klarat mig väldigt bra utan men jag kan heller inte säga att jag ångrar att jag fortsatte läsa - för det var kul att läsa upplösningen och jag svårt att inte avsluta en påbörjad serie.

Okej, nog om det. Det blir en svag fyra till Fifty Shades Freed för det var faktiskt  underhållande. I övrigt inte mycket att ha. Men ibland måste man ju få läsa lite strunt också...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...