söndag 5 januari 2014

Recension: North Pole Reform School av Jaimie Admans

Canon Eos 1100D

Titel: North Pole Reform School
Författare: Jaimie Admans
Förlag: ?

Utgivningsår: 2013
Språk: Engelska
Antal sidor: 234

Denna bok ingår i temat: Vinter/jul. Temavideon där jag pratar mer om den här boken kommer som vanligt upp när jag avslutat alla böcker i temat.

(Utläst den 29 december 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads: 
Mistletoe Bell hates Christmas. So would you if you had a name like hers. Her Christmas-mad parents make the festive season last all year, and with another Christmas looming, Mis doesn’t think she can take any more. After her carelessness causes an accident at school, it seems like things can’t get any worse.

Then she wakes up to find The Ghost of Christmases Ruined in her bedroom.

She is taken to the North Pole, to a reform school run by elves determined to make her love Christmas. Stuck in a misfit group of fellow Christmas-haters with a motley crew of the weird and even weirder, watched over by elves day and night, she doesn’t expect to meet cute and funny Luke, who is hiding a vulnerable side beneath his sarcastic exterior. She doesn’t expect to fall in love with him.

But all is not as it should be at the North Pole. A certain Mr Claus is making the elves’ lives a misery, and pretty soon Mistletoe and Luke are doing more than just learning to like Christmas.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om: 




Handling:
Hade inte så jättehöga förväntningar på den här boken. Gillade omslaget så beställde hem den som en chansning inför mitt vintertema här på bloggen och wow, jag gillade den verkligen! Blev jätte överraskad över hur bra den var.

Kortfattat kan man säga att den handlar om en tjej som på olika sätt förstört julen för nån annan och därför blir skickad till Nordpolen till tomten för att tjänstgöra hos honom och lära sig att börja uppskatta julen.

Låter det skruvat? Det ÄR det. Men. Det är också väldigt bra och roligt. För vem vill inte läsa om hur man lär renar att flyga? Kort sagt kan man säga att vill man läsa något annorlunda och inte helt traditionsmässigt så ska man läsa den här boken!

Karaktärer:
Gillade verkligen karaktärerna i den här boken. Jag tyckte också mycket om Misteloes berättarröst. Hon är så där härligt ironisk som jag älskar. Tyckte också mycket om att flera av karaktärerna i boken hade lite djup och att det inte bara var knäppt och tokigt hela tiden utan att det det faktiskt finns lite allvar bakom ibland.


Skrivsätt:
Riktigt skruvad och knäpp berättelse, men på ett bra sätt. Jag kom på mig själv att sitta och fnissa och skratta högt flera gånger. Tycker att författaren på ett genialt sätt har lyckats blanda humor och allvar. Det är skruvat och knäppt a la Grinchen och Bad Santa men det finns också stunder av allvar och sorg.

Älskade slutet också trots att det egentligen var alldeles för sockersött för min smak. Men kunde ändå inte låta bli att sitta och småle åt det.

Sammanfattning och betyg:
En ny favoritbok tror jag faktiskt. Den här var riktigt bra. Rekommenderas varmt till alla som gillar skruvade berättelser. Gillar du Grinchen och skruvade berättelser som t.ex. Liftarens guide till galaxen så tror jag att du kommer att gilla den här.


Blir högsta betyg. Tyckte verkligen om den här. Vill du ha något roligt och annorlunda kring jul. Läs den här!





2 kommentarer:

  1. Nu när du nämner ironi. Har du läst Chris Colfers bok "Struck by lightning"? Den mest ironiska huvudkaraktären jag någonsin stött på. Jag skrattar ihjäl mig i varannan mening, utan att överdriva. Tips :)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag har funderat på att läsa den. Då lär jag nog gilla den! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...