fredag 10 januari 2014

Tagg: 35 bokrelaterade frågor 2013.

Jag har blivit taggad av Alba på Boklyckan att göra en tagg som går ut på att man ska svara på 35 bokrelaterade frågor om 2013. Det här lär ju ta ett tag så det är väl bara att köra på.


1. Hur många böcker har du läst det här året?

111 st. (Riktigt nöjd)


2. Hur många sidor blev det sammanlagt?
Oj, räknar aldrig sidantal. Förutom när det är Läs-a-lot. 


 
3. De tio sämsta böckerna du läste (från sämst till mindre dålig)?
Varsel - Stephen King
Jellicoe Road - Melina Marchetta

Mrs Dalloway - Virginia Wolf

Den store Gatsby - F. Scott Fitzgerald
Lolita - Vladmir Nabokov
Ghost World - Dan Cloves
Blue Bloods - Melissa De La Cruz

Me and Earl and the dying girl - Jesse Andrews
Naomis & Elys kyssförbudslista - Rachel Cohn och David Levithan
Bad taste in boys - Carrie Harris



4. De tio bästa?
En man som heter Ove - Fredrik Backman

Shades of earth - Beth Revis
Across the universe - Beth Revis
Hål i huvudet - Jenny Jägerfeld
Sommar för evigt - Jenny Han

Divergent - Veronica Roth
Persikosommar - Jodi Lynn Anderson
City of Glass - Cassandra Clare
Och så levde de lyckliga - Lucy Dillon
Min mormor hälsar och säger förlåt - Fredrik Backman


5. Den sorgligaste boken du läste?
En man som heter Ove. Grät mig igenom hela boken.


6. Den du aldrig kommer glömma?
En man som heter Ove!!!

7. Den hemskaste (inte skrämmande, hemska, sådär hemskhemsk som Berövad t.ex )?
Förstår inte frågan riktigt... menas det hemsk som sorgligt hemsk? Isåfall säger jag Kriget är slut av Morgan Alling.


8. Den mest spännande?
Shades of Earth av Beth Revis.

9. Den längsta...
Varsel av Stephen King.

10. ...och kortaste?
Falla sönder av Tahereh Mafi


11. Den med vackrast omslag (bild på omslaget)?















12. Den med fulast omslag (bild på omslaget)?



13. Den du kommer läsa om och om igen, och aldrig kommer tröttna på?
En man som heter Ove!!!


14. Hur många av böckerna du läste var recensionsexemplar?
Oj, det har jag inte koll på. Brukar inte räkna och orkar inte göra det nu heller.


15. Hur många recenserade du?
Mellan 105-110 böcker.


16. Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något?
Åh, det vet jag inte... Kan inte peka på någon speciell titel på den här frågan.



17. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst det här året? Före eller efter att du läst boken?
Ja, The Host såg jag före jag läste boken. The Great Gatsby efter att jag läst boken och Beautiful Creatures också efter att jag läst boken.


18. Hur många seriealbum läste du? Vilka av de var seriealbum på böcker (som Svindlande höjder), vilka var seriealbum till böcker (t.ex Berättelser från Engelsfors) och vilka var helt vanliga seriealbum?
14 st. Soulless mangan var seriealbumet till Soulless. (Duh!) och Berättelser från Engelsfors var seriealbum till Engelsfors-trilogin. Resten var nog vanliga seriealbum tror jag, varav många var The Walking Dead.


19. Hur många av böckerna kom ut det här året?
Oj, orkar inte kolla upp det, men de flesta rec-exen gjorde det. Inte alla, men de flesta.


20. Hur många var i pocket?
Orkar jag heller inte räkna ut. Skulle ta alldeles för lång tid...

 
21. Nån bok du ångrar att du läste?
Fanns en del dåliga böcker såklart, men jag ångrar nog ändå inte att jag läste dem för att jag var ju nyfiken på dem från början.


22. En bok alla borde läsa som du läste? Precis ALLA!
En man som heter Ove av Fredrik Backman. ALLA borde verkligen läsa den.


23. Den roligaste boken du läste?
Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman.


24. Den som var bra, men kanske var menad till yngre/äldre?
Washington D.C av Meg Cabot är nog riktad till lite yngre läsare, men jag älskar hennes böcker så det skiter jag i.
 
25. Den mest hypade boken du läste?
Kanske Divergent...

26. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?
Shades of Earth av Beth Revis. SÅ BRA!!


27. Den du blev mest besviken på?
Naomis och Elys kyssförbudslista av Rachel Cohn och David Levithan. Gillar verkligen inte att läsa deras böcker på svenska. Är nåt med översättningen tror jag.


28. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?
Åh Page by Paige. Ett riktigt bra seriealbum som fler borde läsa!!!


29. Vilka fem böcker som kommer ut nästa år ser du fram emot att läsa?Ignite me av Tahereh Mafi
Cress av Marissa Meyer
The retribution of Mara Dyer av Michelle Hodkin
Isla and the happily ever after av Stephanie Perkins
Hollow City av Ransom Riggs


30. Vilket bokförlag tycker du är bäst?
Gilla böcker tror jag, om vi pratar svenska förlag. De släpper mycket bra böcker tycker jag. Styxx Fantasy är ett annat favoritförlag.


31. Följdfråga: varför?
Jag älskar Jenny Jägerfelds böcker som Gilla böcker släppt bl.a och vampyrerna i Morganville som Styxx Fantasy släppt.


32. Vilket förlag har du det här året fått mest recensionsexemplar från (om du får 
recensionsexemplar)?
Hmmm... det vet jag faktiskt inte men en spontan gissning är Styxx Fantasy.

33. Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst?
Styxx Fantasy tror jag.

34. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill?
Allegiant!!!!!

35. Vilka tre bloggare taggar du?
Jag taggar Bella, Elena och Elen!


Puh, vad många frågor. Jag orkade knappt svara på alla. Du borde få en guldstjärna för att ha orkat läsa detta lååååååånga inlägg.

4 kommentarer:

  1. Tack för taggen! Ska försöka få upp den någon gång nästa vecka då tentan är inlämnad ^^

    SvaraRadera
  2. Väldigt intressant. Fast det gick nog fortare att läsa än att skriva :)

    /Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog evigheter att skriva kan jag lova.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...