torsdag 27 februari 2014

Recension: Eleanor & Park


Canon EOS 1100D

Titel: Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: Orion
Utgivningsår: 2013
Språk: Engelska
Antal sidor: 325

Denna bok ingår i temat: Kärlek. Kommer som vanligt en video efter att jag läst ut alla böcker i temat.
 

(Utläst den 22 februari 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------  
Beskrivning från Goodreads:
Eleanor is the new girl in town, and with her chaotic family life, her mismatched clothes and unruly red hair, she couldn't stick out more if she tried.

Park is the boy at the back of the bus. Black T-shirts, headphones, head in a book - he thinks he's made himself invisible. But not to Eleanor... never to Eleanor.

Slowly, steadily, through late-night conversations and an ever-growing stack of mix tapes, Eleanor and Park fall for each other. They fall in love the way you do the first time, when you're young, and you feel as if you have nothing and everything to lose.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:


Handling:
Rainbow Rowell är het just nu och jag har varit sugen på att läsa nåt av henne länge nu så därför känns det ju extra kul att äntligen ha fått läsa Eleanor & Park. Jag hade väldigt höga förväntningar och jag måste säga att jag blev inte besviken. Den här boken är precis så där underbar som alla säger. Och jag är så glad att jag tycker det.

Det här är ingen vanlig kärlekshistoria och det gillar jag. Här är det inte två perfekta och snygga ungdomar som träffas och blir kära och har det perfekta förhållandet. Det är heller ingen insta-love utan här får förhållandet växa fram och vara så där härligt vardagligt som jag älskar. Man kan känna igen sig och det känns realistiskt.

Spänning/Fart:
Det är en ganska spännande kärlekshistoria för att man vet aldrig riktigt hur det ska sluta och det tyckte jag om. Jag satt lite som på nålar i slutet.

Karaktärer:
Älskar Eleanor och Park som karaktärer och jag älskar bådas berättarröster.
Mest gillar jag Eleanor för att hon inte är den stereotypiska kvinnliga protagonisten, hon är mullig, har eldrött hår och kommer från en trasslig familj. Jag gillar Park också just för att inte han heller är perfekt. Han känns lite som Seth i The O.C, fast asiat hehehe. Någon mer som tyckte det?
 
Skrivsätt:
För en gång skull gillade jag när det är två berättarröster. Jag brukar inte vara så förtjust i det annars. Tycker bara att det funkar ibland, men här älskade jag det. Jag gillar verkligen Rainbow Rowells skrivsätt och hon har verkligen lyckats skapa två minnesvärda karaktärer.

Övriga tankar kring boken:
Ångrar lite nu att jag inte köpte den inbundna varianten för jag tycker egentligen att den är snyggare. Kanske köper den senare, men vi får se. Var lite snål just då.

Åh, slutet... Jag trodde ju att det skulle vara en mysig feel good bok. Varför var det tvunget att sluta så??? Och
åh vad jag ville ruska om Eleanor i slutet när hon ignorerade Parks alla försök att kontakta henne. Varför? Blev så irriterad på det så jag nästan satt och skrek åt boken. Skärp dig liksom. Spoiler!

Sammanfattning och betyg:

En superhärlig bok med minnesvärda karaktärer som jag sent kommer att glömma.

Blir fem starka tassar till Eleanor & Park. Den rekommenderas varmt.




Jag avslutar med en bild från illustratören 
Simini Blocker som också gillar också Eleanor & Park. Kolla in hennes assnygga bilder här.

 

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den här, om du tycker så mycket om den. Jag håller med om att Simini Blocker är jätteduktig! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...