lördag 8 februari 2014

Recension: Nikkis dagbok #1 av Rachel Renée Russell

Canon EOS 1100D

Titel: Nikkis Dagbok: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv
Författare: Rachel Renée Russell
Serie: Dork diaries #1
Förlag:
Modernista
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 282
 
(Utläst den 30 januari 2014)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Beskrivning från Adlibris:
I Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv får vi följa fjortonåriga Nikki Maxwell som i sin dagbok skildrar sitt liv med alla dess utmaningar.
Vi får veta hur det är när hon flyttar till en snobbig ny skola, för en storslagen kamp med sin mamma om att få en iPhone, om hennes entusiasm för teckning och konst, och om hennes hatkärlek till den nya skolans drottning, en tjej vid namn MacKenzie som blir Nikkis rival i skolans konsttävling.
Nikki skriver och ritar i sin dagbok om sina vänner, förälskelser, om sin familj och om att vara populär eller inte i skolan. Boken är rikt illustrerad med teckningar och seriestrippar. En given hit för tjejer från 9 år och uppåt.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
En bok som påminner mycket om Diary of a wimpy kid, fast med en tjej som huvudkaraktär. Fick den här boken som rec-ex av Modernista utan att jag bett de om det så det var kul. Dock är nog inte det här någon bok jag skulle ha läst annars om jag inte hade fått den. Har aldrig varit så intresserad av att läsa Diary of a vimpy kid heller. Det har känts lite för barnsligt för min smak.

Spänning/Fart:
-

Karaktärer:

Huvudkaraktär är Nikki Maxwell. Läste nu att hon skulle föreställa 14 år vilket jag inte alls trodde när jag läste boken. Kändes mycket barnsligare. Jag trodde att hon skulle vara typ 11-12. Nej, kändes alldeles för barnslig. Men är ju inte så konstigt... står ju att boken är en given hit för 9-åriga tjejer och uppåt och jag är ju liiiiite äldre än så. Så jag är väl inte riktigt rätt målgrupp för den här bokserien.

Skrivsätt:
Gillar dock skrivsättet med en blandning av text och illustrationer.

Sammanfattning och betyg:
Inte riktigt min typ av bok, men hade nog gillat den om huvudkaraktären inte hade varit så ung. Nu kändes det lite fånigt, då jag är dubbelt så gammal. Men tyckte ändå att den var lättläst och lite rolig så blir ändå en mycket svag trea, men kommer inte att fortsätta läsa serien. Hade jag varit yngre så hade jag nog gillat den mer.


Tack till Modernista för rec-exet.

2 kommentarer:

  1. Min dotter på 12 år älskade denna bok. Hon väntar ihjäl sig på att del 2 ska komma på svenska. Hon är nog i rätt ålder skulle jag tro :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tolvåringar är nog helt rätt målgrupp. Kul att hon gillade den.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...