söndag 16 februari 2014

Recension: Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Canon EOS 1100D


Titel: Nyckeln
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Serie: Engelsforstrilogin #3
Förlag:
Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 813
 
(Utläst den 8 februari 2014)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Beskrivning från Goodreads:
Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
Sista delen i Engelsforstrilogin och jag har varit lite rädd för den här. Dels för att den med sina 813 sidor är MASSIV, men också därför att när man läst ut den så är det slut. Dock är jag jätteglad att författarna inledningsvis hade valt att ha med ett karaktärsgalleri, det tackar jag för. Inte helt lätt att komma ihåg alla karaktärer då det ibland går ganska lång tid mellan att man läser varje bok. 


Jag tycker att Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren knyter ihop säcken på ett riktigt bra sätt. Det bästa med den här serien är balansen mellan övernaturligt och realistiskt. Jag älskar den lite grådaskiga vardagen som genomsyrar böckerna och gör att den här serien sticker ut och inte är inte som alla andra.

Spänning/Fart:
Väldigt spännande, jag ville läsa samtidigt som jag inte ville läsa. Jag ville veta hur det skulle sluta samtidigt som jag inte ville att det skulle ta slut.

Karaktärer:

Störde mig en hel del på Linnea i den här boken. Vanessa var nog den som jag gillade mest och Minoo har ju alltid varit lite av en favorit. Dock så hade jag ju inte ett lika gott öga till henne just i den här boken av förklarliga skäl, men hon har varit en favorit genom de övriga böckerna. Kul att hon och Gustaf blev ett par också och jättekul att författarna lät Vanessa och Linnea bli ett par, men som sagt jag irriterade mig en hel del på Linnea. Tyckte väldigt synd om Anna-Karin också, stackarn; när hennes mamma dog. Spoilers!

 
Skrivsätt:
En jättebra serie och jag älskar som jag nämnde tidigare balansen mellan det realistiska och övernaturliga. Sedan tycker jag att det blev ett bra slut på serien också.

Sammanfattning och betyg:
En kanonbra serie som jag verkligen har älskat och det känns lite tomt nu när det är över. Men känns samtidigt skönt att jag har fått avsluta ännu en serie.

Jag ger Nyckeln och även Engelsforstrilogin som helhet en fyra i betyg.



Tack till Rabén & Sjögren för rec-exet.

2 kommentarer:

  1. Lite skeptiskt till Nyckeln, Cirkeln var väl okej och eld var något bättre men känner mig inte så pepp på att läsa den här tegelstenen. Men samtidigt vill jag ju veta hur det slutar. Vilka dilemman man har ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...