torsdag 6 februari 2014

Tagg: Bookish Academy Awards

För ett tag sedan så skapade booktubern BOOKadooodles en tagg baserad på The Academy Awards, alltså Oscarsgalan och Golden Globes osv. Hon tog olika kategorier och gjorde om dem så att de blev bokrelaterade! Och jag blev taggad av Pius från bookrelated att göra den här taggen. Superkul tycker jag som älskar Oscarsgalan.


EGENTLIGEN så finns det regler men jag valde att strunta i dem (det var bl.a. att man inte fick ha samma bok två gånger, och det skulle bara vara böcker man läst 2013. Men jag håller med Pia om att det blir för likt en årssammanfattning, så jag kör helt enkelt också med alla böcker jag har läst, och man får faktiskt välja samma bok två gånger om man vill.

Bästa skådespelare = Bästa manliga huvudkaraktär
(OBS! måste vara huvudperson. Alltså inga kärleksintressen eller bästa vänner eller side-kicks)

Harry Potter.

Bästa skådespelerska = Bästa kvinnliga huvudkaraktär

Katniss Everdeen
Jo, det måste bli hon.

Bästa scenografi = Bäst plot-twist

Across the Universe.
Det händer så mycket i hela den serien så jag måste säga den.

Bäst kostym design = Snyggast omslag

Across the Universe
Inte det nya omslaget, utan det första som jag själv äger.

Bästa manliga biroll = Bästa manliga side-kick

Ron Weasley.
Såklart!

Bästa kvinnliga biroll = Bästa kvinnliga side-kick

Luna Lovegood.
<3

Bäst originalmanus = Mest unik/intressant handling

 Harry Potter!
Det måste vara Harry Potter.


Bäst manus efter förlaga = Bäst bok-till-film-adaption

Niceville av Kathryn Stockett.
Tyckte de lyckades riktigt bra med den filmatiseringen.

Bästa animerade film = Bok som skulle funka bäst som animerad film

Tyckte den här frågan var jättesvår! Men efter att ha kollat runt bland mina hyllor så får nog svaret bli Vargbröder av Michelle Paver.


Bäst regissör = Bäst författare

Finns så många bra författare, men jag måste svara Fredrik Backman här.

Bäst specialeffekter = Bok med bäst actionscen/scener

Harry Potter and the Deathly Hallows.
Slutet på hela serien och det är så BRA!!!!

Bäst filmmusik = Bäst musik i en bok-till-film-adaption

Harry Potter.
Självklart är det Harry Potter.

Bästa kortfilm = Bäst novell eller kort bok

Alla noveller i Let it snow av John Green, Maureen Johnson och Mauren Myracle
Älskade alla novellerna i den boken.

Bäst film = Bästa fristående bok

En man som heter Ove av Fredrik Backman
<3

Bäst dokumentär = Bäst historisk skönlitteratur eller facklitteratur

Nej, jag har verkligen inget svar på den här frågan så jag får passa.


Det var alla frågor!!!
De jag taggar är:


<3

10 kommentarer:

  1. Åh! Vargbröder som animerad film! <3 Jag skulle dö av lycka ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Visst vore det coolt! :)

      Radera
  2. Harry Potter som bästa manliga huvudroll? Ron som bästa sidekick förstår jag. Men Harry? Han är ju mest sur genom hela serien ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inte så mkt pga Harry Potter det är mest för att jag knappt har läst några böcker med manliga huvudroller. Men har svårt att bortse från stämning och atmosfär också, så jag medger ju att det inte bara är just han som person som vinner utan mer serien som helhet + att jag inte känner till så många andra böcker med manliga huvudkaraktärer.

      Radera
  3. Puss på dig! :) Är så ofattbart efter med taggar, ska försöka göra något åt det! Men hur ska man kunna komma på några svar som inte är Harry Potter? Får fundera på detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet. Ja, hur ska man kunna komma på några svar som inte är Harry Potter. Bra fråga.

      Radera
  4. Vilken rolig grej, men vad svårt! Kände hur jag fastnade med beslutsångest redan på första, haha!

    SvaraRadera
  5. Tack för taggen =) ska fundera på detta =)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...