söndag 30 mars 2014

Recension: Innan jag somnar av SJ Watson

Canon EOS 1100D

Titel: Innan jag somnar
Författare: SJ Watson
Förlag: Bazar Förlag
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 345

(Utläst den 17 mars 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------   

Beskrivning från Adlibris:
Minnen gör oss till dem vi är.

Så vad skulle hända om du förlorade dem varje gång du somnade?

Ditt namn, din identitet, ditt förflutna,
till och med de människor du älskar tänk om allt försvinner under natten.

Och den enda du kan lita på bara berättar halva sanningen.

Välkommen till Christines liv.

 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:


Handling:
Tycker den här boken är lite som av en blandning mellan filmerna 50 first dates och Memento och jag gillar det.

Christine har varit med om en olycka som gör att hon tappat minnet. Hon kommer inte ihåg nånting av sitt tidigare liv. Varje natt när hon sover försvinner hennes minnen och hon vaknar gång på gång upp utan att känna igen mannen bredvid henne i sängen. Men kan hon verkligen lita på människorna runt omkring sig? Talar de sanning?

Jag skulle som sagt nog beskriva denna bok som 50 first dates med en touch av mindfuck... och jag gillar det!

Fart/spänning:
Det är riktigt spännande ibland och jag älskar när man inte vet vem man kan lita på. Man känner sig som läsare ofta lika förvirrad som Christine själv och det älskar jag.

Karaktärer:

Tycker så jäkla synd om huvudpersonen. Fy så hemskt att inte minnas någonting, att inte kunna lita på någon. Jag skulle bli galen!

Jag ville bara att det skulle bli ett lyckligt slut, att hon skulle få reda på sanningen och att allt skulle ordna sig.

Skrivsätt:

Riktigt bra skriven bok. Det är spännande från början till slut och jag älskade det. Jag är vanligtvis inte så jätteintresserad av deckare men psykologiska thrillers gillar jag verkligen. 

Övriga tankar kring boken:
 
Åh, vad jag är glad att det blev bra i slutet. Att hon fann sin äkta man och sin son och att allt ordnade upp sig. Grät nästan glädjetårar där i slutet. Spoiler!


Sammanfattning och betyg:

Gillade verkligen den här boken. Tyckte upplägget påminde lite grann om Himmelsdalen av Marie Hermansson, som jag läste förra året. Gillar verkligen mindfuck!

En bra bok som jag rekommenderar varmt till alla som tycker om mindfuck och psykologiska thrillers.
Betyget landar på en stark fyra!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...