onsdag 12 mars 2014

Recension: Karriär och köksbesvär av Sophie Kinsella

Canon EOS 1100D


Titel: Karriär och köksbesvär
Författare: Sophie Kinsella
Förlag: Damm Förlag
Utgivningsår: 2008
Språk: Svenska
Antal sidor: 368 

(Utläst den 8 mars 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------   

Beskrivning från Adlibris:
Det här är berättelsen om en flicka som behöver ta det lugnt. Som behöver finna sig själv. Som behöver bli kär. Och som behöver upptäcka hur man använder ett strykjärn.

Samantha är jurist på en stor advokatfirma i London. Hon arbetar dygnet runt, har inget socialt liv och det enda hon vill är att bli den yngsta delägaren någonsin. En dag begår hon ett misstag, ett misstag som hotar hela hennes karriär. Istället för att stanna och försöka fixa till det lämnar hon ­desperat kontoret och hoppar på ett tåg utan att ens se vart det går. Hon kliver av vid en okänd ­station och går på måfå fram till ett av husen. När hon ringer på dörren tror familjen att hon söker jobbet som hembiträde. Utan att veta hur det har gått till har Samantha tackat ja och satt igång med sina nya arbetsuppgifter.

Samanthas arbetsgivare anar inte att de har anställt en Cambridgeutbildad advokat med en IQ på 158 - och Samantha vet inte ens hur man sätter på ugnen. Men kanske, kanske är hon inte så hopplös på hushållsgöromål som hon tror. Kan hon, med lite hjälp, hålla sin bakgrund hemlig och därmed hålla sig gömd för sin mamma och sina arbetskamrater? Och hon kan kanske också passa på att lära känna den trevlige trädgårdsmästaren...




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:


Handling:
En bok jag köpte på rean förra året som jag tyckte det kunde vara dags att ta tag i nu eftersom jag var lite sugen på att läsa något lättsamt.

Det är så skönt med Sophie Kinsella för man vet vad man får. Det är skönt med sådana författare ibland.

Det är ganska tokig handling i denna bok dock. Handlar om en tjej som får sparken från sitt jobb som advokat och efter att flytt fältet bara råkar springa på en tant mitt ute i ingenstans som söker en hushållerska. Utan att veta hur så har hon iallafall tackat ja till jobbet trots att hon inte har en aning om hur man lagar mat, tvättar eller stryker. Lycka till liksom. ;-)


Karaktärer:

Jag gillar Samantha och jag kan känna igen mig i henne och hur hon så totalt gått upp i sitt arbete så att hon glömt bort vem hon är. Jag kan känna igen mig själv i detta stressiga samhälle och hur man lätt kan glömma bort hur man kopplar av.

Sedan blev jag fly förbannad på hennes mamma. Hur kan man vara så hård? Borde inte hennes dotters lycka komma i första hand?

Dock så är det ju lite förutsägbart. Jag kunde ju berätta efter två kapitel hur det skulle sluta... men ja, ja... det är lättsamt och jag gillar när det är lite förutsägbart ibland.

Skrivsätt: 

Jag älskar Sophie Kinsellas sätt att skriva. Man vet vad man får liksom och det gillar jag.

Övriga tankar kring boken:
 
Hela grejen känns inte så trovärdig. Vem råkar ut för det som huvudpersonen råkar ut för liksom? Nej, känns inte så trovärdigt att en tjej bara råkar ramla in genom dörren just som de söker en hushållerska. Och att de bara skulle gå på hennes lögner om att hon har full koll på situationen liksom... näää, hela berättelsen kändes inte trovärdig, men annars gillade jag den. Satt och fnissade här hemma åt tokigheterna i denna bok flera gånger.


Sammanfattning och betyg:

Man vet vad man får. Det är förutsägbart men ändå så, så bra. Kanske inte den allra bästa boken av Sophie Kinsella. Tyckte nog att Flickan från tjugotalet var snäppet bättre. Men jag måste ändå säga att jag gillar hennes fristående böcker mycket, mycket mer än Shopaholic-serien.


Blir en stark fyra i betyg.




4 kommentarer:

  1. Även jag köpte denna på förra årets bokrea. Det är nog hög tid att ta sig an den snart!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du ska göra. Blir så irriterad på mig själv att jag låter böckerna ligga så länge innan de blir lästa.

      Radera
  2. Här är på tal om ingenting egentligen. Tips på TAG som jag tycker vore intressant att se dig göra. The How-I-Read-TAG :D Länk: https://www.youtube.com/watch?v=XNai77LX8Hc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, tack... ska kolla in den.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...