söndag 9 mars 2014

Recension: Livet efter dig av Jojo Moyes

Canon EOS 1100D


Titel: Livet efter dig
Författare: Jojo Moyes
Förlag: Printz Publishing
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 397

Denna bok ingår i temat: Kärlek. Finns en video längre ner här på bloggen där jag sammanfattar temat.
 

(Utläst den 24 februari 2014)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------  

Beskrivning från Adlibris:
"En kärlekshistoria som får dig att gråta, skratta och bli arg allt på en gång"

Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.

När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna.

Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.

Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:


Handling:
Jag förälskade mig i Det skyddande regnet för åratal sedan, men har inte läst något annat av Jojo Moyes sedan dess. Förrän Livet efter dig dök upp på hyllorna i bokhandlarna och då var jag ju givetvis tvungen att köpa hem den. Vilket jag inte ångrar en sekund. Den här boken rymmer så mycket känslor att det är helt otroligt.

Jag visste inte så mycket om den innan jag läste den, men jag måste säga att jag utan att tveka kan säga att den här tillsammans med Expeditionen av Bea Uusma är en av de bästa böckerna jag läst 2014 - hittills. 


Att jag så tveklöst kan utnämna den här boken till en av de bästa för året är p.g.a den annorlunda kärlekshistorien. Det här är nämligen en kärlekshistoria som ingen annan. Det är tragiskt och omtumlande och helt briljant läsning. Boken formligen sliter hjärtat ur kroppen på mig och stampar på det. Läs den du också!


Karaktärer:
Det här är en karaktärsdriven berättelse. Det är karaktärerna som gör att man vill fortsätta att läsa. Man vill veta hur det kommer att gå. Kommer Lou att lyckas få Will att ändra sig?
 
Skrivsätt:
Jag älskar Jojo Moyes och jag måste läsa nåt mer av henne. Jag MÅSTE!

Övriga tankar kring boken:
 
Boken behandlar ett väldigt tabubelagt ämne, nämligen dödshjälp och därför är denna bok inte riktigt som jag hade föreställt mig. I slutet handlar det nämligen mer om för- och nackdelar med dödshjälp än om kärleken mellan de två karaktärerna.

Den här boken finns på bokrean nu. Ifall du inte har köpt den ännu, vad väntar du på? Den här boken borde alla läsa. Alla.

Sammanfattning och betyg: 

Jag tror att ni nog har förstått vad jag tycker vid det här laget. Köp den här boken, låna den, stjäl den. Jag bryr mig inte om hur ni får tag i den - men läs den!
 




4 kommentarer:

  1. Har sett den här lite här och där, snart måste jag nog ta och låna eller köpa hem den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ååååh, gör det. Så himla bra!

      Radera
  2. Oj, bäst att jag tar tag i den som ligger här hemma snarast då ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...