lördag 22 mars 2014

Recension: Percy Jackson - Född till hjälte av Rick Riordan

Canon EOS 1100D


Titel: Född till hjälte
Författare: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson #1
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 440

(Utläst den 11 mars 2014)

Denna bok ingår i mitt Back to the golden days-tema. Blir en video efter att temat är avslutat där jag sammanfattar mina tankar kring Percy Jackson-serien.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------   

Beskrivning från Adlibris:
50% människa + 50% gud = 100% hjälte

"Du kan vara en av oss. Och när du väl vet om det, så är det bara en tidsfråga innan de också upptäcker det och börjar jaga dig.
Kom inte och säg att jag inte varnade dig. Jag heter Percy Jackson."


Tänk om de gamla grekiska gudarna skulle vara levande och promenera runt på gatorna som du och jag?
Tänk om de fortfarande träffade och blev förälskade i vanliga dödliga människor och dessutom fick barn med dem?
Tänk om du var ett av de barnen? Och att din dyslexi visade sig bero på att din hjärna är inställd på att läsa det grekiska alfabetet? Och att din mattelärare bokstavligen är ett monster som vill förgöra dig?
Och att du är född till att bli hjälten som räddar världen?


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:


Handling:
Det här är alltså första boken i serien om Percy Jackson. Jag har varit sugen på att läsa den länge, men det har inte blivit av förrän nu till mitt Back to the golden days-tema.

Percy Jackson har ADHD och dyslexi, han är tolv år och har inte kunnat stanna på samma skola i mer än 1 år. Han får i första boken i serien reda på att han är ett halvblod, det vill säga att han är 50% människa och 50% gud. Han får också reda på vem som är hans ditintills okända pappa är. I samband med detta blir han skickad till halvblodslägret där han sedan blir utsänd på ett riktigt viktigt uppdrag...

Fart/spänning:
Det är riktigt spännande och det här är en bok som jag läste ut väldigt snabbt. Gick på bara någon dag.

Karaktärer:

Alltså jag gillar Percy Jackson. Det bästa med honom som karaktär är hans humor. Sedan gillar jag Grover också. Känns gulligt att vara en halvget. Awww...

Dock kändes det inte som att jag fastnade så för karaktärerna som jag hade velat göra. Men jag älskar ju såklart all grekisk mytologi.

Skrivsätt:

Älskar humorn och det är det som gör att jag vill läsa vidare plus att boken var hemskt lättläst.

Övriga tankar kring boken:
 
Känns dock som att jag är lite för gammal för att läsa de här böckerna egentligen eftersom Percy ska vara tolv år. Känns lite töntigt när man är trettio själv. Dock tyckte jag aldrig att det kändes töntlgt när jag läste Harry Potter trots att han bara är ett barn i början av serien. Så det funkar ju ibland, men jag måste säga att jag tyvärr tänkte på det mer här och störde mig lite på det.

Jag gillar verkligen humorn, men känns som att jag kanske hade fått ut lite mer av boken om jag hade läst den på engelska. Nu kändes det lite för barnsligt.


Sammanfattning och betyg:

Helt okej, men kändes lite barnslig.
Gillade dock humorn och alla grekiska gudar såklart, men hade velat fastna ännu mer för karaktärerna.

Blev inte lika såld som många andra som älskar den här serien tyvärr. Så blir en ganska svag trea i betyg. Dock tror jag att jag kan komma och gilla serien mer och mer längre fram... iallafall hoppas jag på det.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...