söndag 23 mars 2014

Recension: Percy Jackson - Monsterhavet av Rick Riordan

Canon EOS 1100D


Titel: Monsterhavet
Författare: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson #2
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 320

(Utläst den 13 mars 2014)

Denna bok ingår i mitt Back to the golden days-tema. Blir en video efter att temat är avslutat där jag sammanfattar mina tankar kring Percy Jackson-serien.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------   

Beskrivning från Adlibris:
Möt Percy Jackson, som upptäcker att han faktiskt är född till att vara något mer än en vanlig människa? Han är född till hjälte!

Detta är den andra boken om Percy Jackson som har Poseidon som far och en vanlig "dödlig" mamma. Här möts vår samtida vardag och grekiska gudar i en berättelse man inte kan lägga ifrån sig!

Percy har knappt hunnit hämta sig från förra sommarens blixtjakt, innan han hamnar i ett nytt svindlande äventyr! Den här gången med havsmonster, sirener och andra mytologiska figurer. Det är inte så lätt att vara hjälte.

Hans mål är att rädda sina kompisar och sommarlägret från undergång, men för att kunna göra det måste han hitta det gyllene skinnet, som en grym cyklop har lagt beslag på. Samtidigt flåsar andra odjur honom i hälarna, de vill gärna se att han misslyckas.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:


Handling:
Andra boken i serien om Percy Jackson! Läste ju precis ut första boken i serien och var väl kanske inte helt överväldigad. Men jag tror att det här kan vara en serie som växer ju längre man läser. Iallafall så känns det lite så.

I den här andra delen hamnar Percy ännu en gång i blåsväder då han blir anklagad för att ha eldat upp skolans gymnastiksal. Han råkar också på Annabeth igen som kommer och berättar att halvblodslägret har problem. De båda vännerna skyndar dit och vad väntar där om inte ett nytt, spännande äventyr?

Fart/spänning:
Det är spännande även i den här boken och jo, det känns som jag gillar serien lite mer för varje bok faktiskt.

Karaktärer:

Jag gillar karaktärerna. Både Percy, Annabeth och Grover. Jag vill ha Grover som kompis!

Skrivsätt:

Älskar fortfarande humorn och det bästa av allt är hur författaren har lyckats väva in den grekiska mytologin i handlingen. Riktigt bra! Älskar idén att de grekiska gudarna lever mitt ibland oss och kan få barn med oss vanliga människor!

Övriga tankar kring boken:
 
Börjar komma in i serien mer nu, så gillade denna något mer än första boken. Dock kan jag förstå de som tycker att det blir lite för likt Harry Potter ibland. Halvblodslägret/Hogwarts o.s.v.

Sammanfattning och betyg:

Har börjat gilla serien lite mer nu efter andra boken. Känns som att det går åt rätt håll. Dock är det fortfarande ingen fullpoängare, men som sagt det börjar ta sig.

Percy Jackson och Monsterhavet får även den en trea i betyg. Dock än något starkare trea. Tycker att det här börjar bli ganska bra.

 

2 kommentarer:

  1. Har inte lusläst dina recensioner (är aprädd för spoilers för serier jag funderar på att läsa) men undrar hurdana de är att läsa - går det undan och är spännande eller finns det segare partier som drar ner lite? Du fattar; är det en serie för en potat som lätt blir rastlös och otålig? ;]
    (Förlåt om jag skriver samma sak i två kommentarer här, vet inte vad som händer.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker de är lättlästa och fast paced, men känns lite barnsliga ibland (om du förstår vad jag menar) Jag läste ut första boken på en dag utan problem.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...